Goed nieuws. De wetgever wil de menselijke maat bij overheidshandelen vergroten. Onder meer door wettelijk vast te leggen dat het bestuur zich dienstbaar dient op te stellen bij de uitoefening van de overheidstaken. Uiteraard binnen wet- en regelgeving. Wat valt onder dienstbare houding? Ik wil dat uitwerken met voorbeelden en toezenden aan de wetgever. Waar denken jullie aan?
Opties:
- Bevestigen ontvangst aanvraag
- Persoonlijk contact na ontvangst aanvraag
- De aanvrager tussentijds informeren over de stand van zaken bij behandeling aanvraag
- Goed luisteren en doorvragen
NB. Het gaat om het wetsvoorstel 'Wet versterking waarborgfunctie Awb'
Reacties
Ha @christa1 ik ben ook wel benieuwd wat de gevolgen zullen zijn. Dienstbare houding, daar hebben @acelya en @conny misschien wel ideeen over?
@communitymanagerTop. Hoe meer reacties hoe beter. Natuurlijk wil iedereen een betere dienstverlening, meer en beter contact tussen de overheid en de burger. Maar het is de kracht van de herhaling.
Ik wil de reacties bundelen en voorleggen aan de wetgever/opdrachtgevers BZK. Zou mooi zijn als ik wat hoor via de Raadbaak.
Tot eind juli is er nog tijd......
Aangepast op 18 juli
Dienstbare houding? Dat staat naast een goede dienstverlening (servicebeloftes maken en aan houden of tijdig een tussenbericht). Menselijke maat zit voor mij meer op de inhoud. Voorkom standaardantwoorden en leg niet 100% vast in een proces, want er kan altijd een uitzondering zijn. Dus een ander resultaat of actie voor de gemeente.
Bij gemeente Utrecht is er enige tijd geleden een projectleider opgezet: de week van de menselijke maat / visie op dienstverlening, onderwerp bij onboardingdagen.
Hai @christa1, bij dienstbaar heb ik in gedachte:
@conny Dank voor je reactie. Ja, eerst dienstbare houding. En uiteraard een beter, (meer) rechtvaardig besluit. Kan je iets meer vertellen over Utrecht en een week menselijke maat. Interessant
@mohamad Dank. Klinkt top
@communitymanager Mag ik de reacties /tips gebruiken bij mijn reactie op het wetsvoorstel 'dienstbare opstelling'. En dan onder de noemer Raadbaak. A. Alles is anoniem en B. Het heeft mogelijk meer impact.
@christa1 - ik ben daar verder niet bij betrokken vanuit mijn rol. Ik weet alleen dat hier veel aandacht voor is bij onze gemeente. Als je meer wilt weten, wil ik op zoek voor je naar een aanspreekpunt. Dan kan hij of zij je alles vertellen over de menselijke maat in Utrecht en hoe wij hiermee (willen) omgaan.
@conny Ik vind het heel interessant. Als je een aanspreekpunt hebt/kan achterhalen, graag. Alvast dank. Zal wel na de zomer worden wegens de vakantie. Geen probleem
@conny en @christa1 sluiten jullie ook aan bij het webinar? Zie agenda! (klik op agenda).
Ik denk ook aan naam behandelaar/contactpersoon met mailadres en telefoonnummer bij de ontvangstbevestiging. Daarmee wordt het ook menselijker voor de ontvanger.
Hierbij de officiele reactie van de Nationale ombudsman op het wetsvoorstel: https://www.nationaleombudsman.nl/node/44144
Beste allen,
Hierbij mijn reactie op het wetsvoorstel. https://www.internetconsultatie.nl/waarborgfunctieawb/reactie/65c3edac-c48b-4de1-abdd-43346ee78812
Wat heb ik Den Haag voorgesteld? Onder meer:
@onouwens Goede suggestie. Naam behandelaar en telefoonnummer in ontvangstbevestiging.
Ik weet wel dat het wetvoorstel suggesties geeft voor het besluit. Maar dat geldt niet voor de ontvangstbevestiging.
Sommige bestuursorganen/overheden melden al wel bij je wie terecht kan met vragen
@communitymanager Externe (nadeelcompensatie)deskundigen dringen bij de overheid aan om actief te communiceren met de aanvrager om schadevergoeding (nadeelcompensatie). Waarom? Het vertrouwen in de overheid is laag.
Probleem: De Vereniging van Nederlandse Gemeenten stelt kritische kanttekeningen bij uitvoerbaarheid. Kost tijd en geld.
Hoe nu verder? Dit is een belangrijk signaal voor de Nationale ombudsman.