Training Professionele Klachtbehandeling 9 september 2025

  • gisteren
  • Natalia Molina
  • 18
Natalia Molina
Voor iedereen
  • Mohamad Alhadjri

Op dinsdag 9 september organiseren we een training Professionele Klachtbehandeling. Ben jij erbij?

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor klachtbehandelaars bij overheidsinstanties. De training biedt een mooie basis voor klachtbehandelaars die nog niet zo lang in het vak werken, maar is ook interessant voor de meer ervaren klachtbehandelaar.

Let op: er zijn totaal 12 plekken. Dit betekent dat je je niet met een grote groep collega's van één organisatie aan kunt melden. Heb je wel met een grotere groep collega's interesse in een training van de Nationale ombudsman, mail dan naar training@nationaleombudsman.nl, zodat we kunnen bekijken wat hierin mogelijk is.

Wat gaan we doen?

De basis voor deze dag is de inhoud van onze Ombudsvisie op Professionele Klachtbehandeling. In dit rapport beschrijft de ombudsman 5 stappen van behoorlijke klachtbehandeling:

  1. Sta open voor klachten
  2. Verken de klacht in persoonlijk contact
  3. Los op indien mogelijk
  4. Geef een oordeel indien nodig
  5. Leer van de klacht en rond gemotiveerd af

Deze stappen vormen de rode draad van de training. Er is daarbij zowel aandacht voor de houding als de vaardigheden die bij een behoorlijke klachtbehandeling horen. We staan stil bij het belang van door de bril van de burger kijken, i.p.v. vanuit de eigen systeemwereld. We ervaren dit burgerperspectief door het spelen van een Klachtenspel. Ook hebben we aandacht voor de doelen van klachtbehandeling: leren van klachten en burgers op weg helpen. Op vaardighedenvlak bieden we een stappenplan voor het voeren van een eerste gesprek over de klacht, waarin de focus ligt op het vinden van de kern van de klacht en het gehoord laten voelen van de burger. Tot slot staan we stil bij het schriftelijk afronden van de klacht, op een begrijpelijke en op de burger gerichte manier.

In je aanmelding kan je meegeven of er specifieke onderwerpen zijn waar jij op deze dag samen met vakgenoten dieper op zou willen inzoomen. We houden hier zoveel mogelijk rekening mee.

Praktische details

De training vindt plaats op ons kantoor aan de Bezuidenhoutseweg 151 in Den Haag. Dit is ongeveer 10 minuten lopen vanaf Den Haag Centraal.

  • Inloop 9.45 – 10.00 uur
  • Training 10.00 – 16.00 uur
  • Lunch wordt verzorgd
  • Er zijn geen kosten aan deze training verbonden

Hoe meld ik me aan?

Wil je deelnemen aan deze training? Mail dan naar training@nationaleombudsman.nl

Vermeld in je aanmelding de volgende details:

  • Waar werk je?
  • Hoeveel jaar ervaring heb je in klachtbehandeling?
  • Waar loop je in je werk tegenaan?
  • Wat hoop je dat er tijdens de training aan bod komt?
  • Heb je dieetwensen?

Wachtlijst

Bij meer dan 12 aanmeldingen zullen we deelnemers op een wachtlijst plaatsen voor een toekomstige – nog in te plannen – training. Heb je interesse en kan je 9 september niet? Ook dan kan je mailen zodat we je gegevens op de wachtlijst zetten en je benaderen wanneer een volgende training wordt gepland.