Geluidsopname poster (MO doelgroep)

  • jan 2022
  • Joris Stavenga
  • 1
  • 3
  • 2330
Wet & Regelgeving

De Nationale Ombudsman heeft deze handige informatieve poster op haar website staan met de spelregels rondom geluidsopname voor de jeugdzorgsector. Wij hebben de tekst aangepast zodat hij geschikt is voor de MO sector. Binnen onze organisatie is er nog veel onbekendheid rondom dit onderwerp. Herkenbaar?

Tips en trucs zijn altijd welkom.

titel toegevoegd door opties
101221_Poster_geluidsopnamen.pdf jan 2022 Joris Stavenga

Reacties

3 reacties, meest recent: 28 mei 2022
  • @joris wat goed om te zien dat jullie gebruik hebben gemaakt van deze poster! Dank voor het delen. Hoe gaan andere hulpverleners hiermee om? Is jullie wel eens gevraagd door een cliënt of hij/zei een geluidsopname mag maken tijdens een sessie? @henriques241 hoe gaan ze hier bij Enver mee om? @nicolehanssen jij ervaring hiermee? @tinaakkerhuis hebben jullie bij Frontlijn hier richtlijnen voor?

  • Wat een mooie poster, en ik moet eerlijk zeggen, ik wist niet dat cliënten opnames mogen maken, dus dit is nieuwe informatie voor mij. Erg interessant. Ik heb mij even ingelezen, de Gemeente Rotterdam (waar Frontlijn onder valt) geeft ook toestemming voor geluid en beeldopnamen. Ook moet er een toestemmingsformulier ingevuld worden voor beiden partijen.

    Wat mij het mooiste lijkt, is dat er veel meer leermomenten vast gelegd kunnen worden en je op deze manier goed kan bouwen aan een vertrouwensrelatie.

    Ik heb ook nog een aantal tips gevonden:

    • Verplaats je in de klant
    • De klant kan verschillende redenen hebben om een gesprek op te willen nemen. Bijvoorbeeld omdat ze het gesprek - waar veel voor hen van afhangt - nog eens terug willen luisteren. Begrijpelijk want sommige procedures binnen de gemeente zijn best ingewikkeld.
    • Vraag waarom de klant dit wil, stel je open op.
    • Als de klant aangeeft het ingewikkeld te vinden kun je hier rekening mee houden en je boodschap duidelijk formuleren en aan het eind samenvatten.
    • Vraag of er nog iets anders nodig is, zoals informatie op papier.
    • Probeer mee te denken bij de hulpvraag van de klant.
    • Bedenk dat alles wat je zegt en doet opgenomen kan worden.
  • Ik merk dat steeds meer klagers heimelijk geluidsopnames maken, nergens voor nodig. Aan het begin van het gesprek besteed ik daar de laatste tijd steeds even aandacht aan.

    Als ik een ingewikkeld gesprek verwacht vraag ik soms zelf of ik het op mag nemen, dat maakt het maken van een verslag een stuk eenvoudiger.

    Ook op telefoons heb je apps die gesprekken opnemen, vaak zonder dat daar melding van wordt gemaakt. Niet netjes maar wel begrijpelijk. Zeker als mensen het vertrouwen in de overheid verloren hebben. Deze gesprekken worden ons voor de klachtbehandeling ook aangeboden. Wij doen daar alleen wat mee als degene die het gesprek gevoerd heeft ook op de hoogte gesteld wordt en een kopie krijgt. Maar vaak is dat na een intake gesprek waarbij wij klager serieus nemen en zijn verhaal laten doen niet meer nodig.

    Ik heb 1x meegemaakt dat een met toestemming opgenomen gesprek breed verspreid werd (media, raad, college). Een foutje zo gaf klager aan. Het is even slikken maar omdat het gesprek gevoerd is zoals het hoorde was er niets waar ik mij voor hoefde te schamen en liep het met een sisser af.

    Mooie poster, ik ga hem bij ons breed uitzetten.