groep starten

  • sep 2020
  • Winkwaves
  • ·
  • Aangepast sep 2020
  • 481
Over de Raadbaak
  • Alle leden mogen wijzigen

Waarom een groep?

  • Informatie clusteren voor een bepaalde doelgroep;
    zodat samenwerken, kennisdelen of informeren wordt gefaciliteerd.
  • Een groep kan gaan over een bepaald thema, project, interesse en team / afdeling.
  • Richt je persoonlijke tijdlijn in door relevante groepen te volgen/lid te worden;
    Zo kun je filteren op de tijdlijn en voorkom je een information overload.

Hoe maak je een groep aan?

Je kunt een nieuwe groep aanmaken door via + Deel te klikken op groep.

Je kiest voor een publieke groep, redactie groep of gesloten groep.

  • Publieke groep: mensen kunnen zonder toestemming van de groepsbeheerders lid worden. De inhoud is zichtbaar voor iedereen die toegang heeft. Publieke groepen worden veel voor (niet geheime) projecten gebruikt, om communities of practice te vormen rond interessante onderwerpen of als online ideeënbus/denktank.
  • Besloten groep: mensen kunnen alleen lid worden na goedkeuring door de groepsbeheerders. Gesprekken zijn niet zichtbaar voor niet-leden. Om de dynamiek van kennisdeling te stimuleren adviseren we terughoudend te zijn met het kiezen voor beslotenheid.
  • Redactie groep: iedereen kan de bijdragen in deze groep zien. Daarnaast kan iedereen reageren op bijdragen. Je kunt alleen lid worden van deze groep als de groepsbeheerders dit hebben goedgekeurd. Alleen leden kunnen bijdragen toevoegen aan de groep. Overige gebruikers kunnen de groep wel volgen en bijdragen van de groep in hun tijdlijn ontvangen. Beheerders kunnen in de administratie een doelgroep toewijzen aan redactionele groepen. Op deze manier zien de leden van de doelgroep de berichten van de betreffende redactionele groep voorbij komen op hun tijdlijn.

Als je een soort groep gekozen hebt, bedenk je een naam voor de groep die de lading dekt en zet je de groep op actief. Vervolgens kies je welke opties je voor de groep wilt activeren:

      • entree Homepagina van de groep. Deze kun je structureren door middel van verschillende widgets.
      • tijdlijn: Alle activiteiten binnen de groep worden hier op chronologische volgorde getoond.
      • Leden: Alle leden van de groep (hier kun je ook bepalen wat voor type lidmaatschap mensen hebben).
      • Begrippenlijst: alle bijdragen worden op alfabetische volgorde weergegeven. Bijvoorbeeld handig als je begrippen wilt uitleggen (dit kan niet in combinatie met de tijdlijn)
      • Evenementen pagina: alle evenementen die binnen de groep gaan plaatsvinden (o.a. te filteren op evenementen in het verleden)
      • chatbox

Klik tot slot op Bewaar groep en je groep is aangemaakt. Je kunt nu beginnen met het indelen, bijvoorbeeld door middel van widgets op de entree pagina. De avatar van de groep kun je nu ook aanpassen door nogmaals naar de admin te gaan.

Beheerders toevoegen

Je kunt een mede-beheerder toevoegen, als deze al lid is van de groep. Dan ga je naar de ledenlijst van je groep en klik je op het menuutje bij de persoon. Vervolgens kies je de optie Maak groepsbeheerder en dan is deze persoon ook groepsbeheerder van je groep.