Ik zag een mooi artikel van Movisie over het belang van betrekken van ervaringsdeskundigen bij het aanpakken van sociale problemen en het doorvoeren van veranderingen. Juist voor hulpverleners, kenniswerkers en beleidsmedewerkers bij de landelijke en gemeentelijke overheden is het belangrijk te weten wat de doelgroep beleeft, hoe ze dat beleeft en wat zij daarvan vindt.
Is er hier iemand die daar al goede ervaringen mee heeft, of die daar stappen in aan het maken is?
Reacties
@rloose volgens mij geloof jij hier ook wel in, niet?
Zeker en bedankt voor het ter sprake brengen van dit onderwerp! Ik denk echt dat er nog een wereld te winnen valt met de inzet van ervaringskennis. In het contact leggen, redelijke verwachtingen hebben/eisen stellen, bij het bepalen wat iemand nodig heeft en waar de kern van problemen ligt.
Een goed recent voorbeeld hiervan is denk ik de ervaringskennis die het ministerie van BZK in heeft gezet bij het doen van een steekproef van de toegankelijkheid van stemlokalen. Maar ook in mijn dagelijkse werk bij de Maatschappelijke Correspondentie afdeling van het ministerie pas ik de ervaringskennis die ikzelf heb over psychische problematiek, schuldenproblematiek etc. regelmatig toe.
Voor beleid ligt het voordeel denk ik voornamelijk in begrip krijgen voor de (be)leefwereld van mensen en wat je redelijkerwijs van ze kunt vragen. Ook in wat voor gevolgen (administratieve) drempels en eisen kunnen hebben. In andere woorden aan het invulling geven van de termen 'maatwerk' en 'menselijkheid'.
Ik ben erg benieuwd naar hoe de andere leden van Raadbaak hiernaar kijken!
@dennyaelzinga @atwi @roelof @sdvrieh @dioneckhartvaniperen Jullie werken als klacht coördinator of klachtbehandelaar voor een Gemeente. Hoe kijken jullie hier tegenaan? En hebben jullie er wellicht ervaring mee?
Heb ik vanuit mijn werk als klachtbehandelaar geen ervaring mee Kirsten, maar natuurlijk is het goed om ervaringskennis in te zetten zodat beleid aansluit op de wensen en beleefwereld van belanghebbenden.
@dioneckhartvaniperen Merk je wel als klachtbehandelaar dat wanneer je je beter in bepaalde situaties kan inleven je dan ook een betere klachtbehandelaar kan zijn? Of is dat onzin?
Zonder een behoorlijk ontwikkeld inlevingsvermogen kun je lastig een goede klachtbehandelaar zijn denk ik.