Oproep ombudsman aan gemeenten: informeer Oekraïense vluchtelingen over klachtprocedure
- 21 jul
- Lys-Anne Sirks
- 1
- 72
De Nationale ombudsman ontvangt een toenemend aantal klachten over Oekraïne-opvanglocaties door heel het land. Van bewoners en van organisaties die bij deze opvang betrokken zijn. Hieruit blijkt onder andere dat Oekraïners hun weg niet weten te vinden in de klachtprocedure. Daarom heeft de ombudsman een handreiking uitgebracht met praktische tips voor een goede klachtbehandeling:
De ombudsman heeft deze handreiking op 18 april 2025 aan gemeenten gestuurd, met een brief waarin hij uiteenzet waar de door hem ontvangen klachten over gaan en wat ons beeld is op basis van de gesprekken met bewoners van Oekraïne-opvanglocaties, klachtbehandelaars en locatiemanagers van verschillende gemeenten. Aansluitend daarop doet hij de in de handreiking uitgewerkte aanbevelingen.
Klik op de afbeelding om het pdf-bestand te openen in een nieuw tabblad, of download het bestand in de bijlage van dit bericht.