Fraudebeleid en Dienstverlening bij de overheid

  • okt 2023
  • Kelly Reimert
  • 3
  • 604
Kelly Reimert
De Raadbaak
  • Ruben Loose
  • Tanja Beerten
  • Lara Wittkowski
  • Basma Djemni-Smith
  • Judith de Wijn
  • Yvonne Bosch
  • Eefke Postma
  • Caroline Raat

‘De overheid ziet iedere burger als iemand die wellicht morgen gaat frauderen. Dat leidt tot heel veel controle, strenge regels en hoge boetes. Dat vind ik heel verkeerd en dat moet veranderen.' Dat zegt de Nationale ombudsman, Reinier van Zutphen, als hij terugblikt op zijn verhoor vorige week door de parlementaire enquêtecommissie Fraudebeleid en Dienstverlening. Benieuwd naar zijn hele verhaal? Je leest het op onze website. De commissie gaat nu aan de slag met het rapport.

❔ Wat verwacht jij dat er in zal staan? Of wat hoop jij dat het teweeg gaat brengen?

Reacties

3 reacties, meest recent: 17 oktober 2023
  • Als onderzoeker op het terrein van integriteit hanteer ik het motto: wantrouw niemand, vertrouw niemand, volg de feiten. Hier maak in een vergelijking met wat de overheid van de financiele sector op dit gebied verwacht, want in schril contrast staat tot wat de overheid van zichzelf eist en de bestuursrechter van de overheid:

    https://www.rechtenraat.nl/edam-volendam/

    Caroline Raat
  • Inzet ervaringsdeskundigheid is onderdeel van de oplossing.

    Eefke Postma
  • @ Caroline Raat

    In strafrecht is uitgangspunt "men is pas schuldig als dit bewezen is"

    Overheid, dienstverlening en fraudebeleid en vooral zorgvuldigheid!

    Yvonne Bosch