veelklagers

  • 25 apr
  • Marianne Driessen
  • 5
  • 154
Marianne Driessen
De Raadbaak
  • Basma Djemni-Smith
  • Arie Stuijt
  • Natalia Molina
  • Petra Bout
  • Francina Spijkers

Hallo,

In mijn gemeente zijn er een paar inwoners die wel erg veel klachten, bezwaren en WOO verzoeken indienen. Graag zou ik met mensen hier ervaringen, ideeën en manieren over hoe hier mee om te gaan willen uitwisselen. Misschien het beste om dat 1-op-1 te doen en dan later wat conclusies delen? Ik hoor het graag.

Reacties

5 reacties, meest recent: 2 mei
  • Beste Marianne,

    Afgelopen jaar heeft de Nationale ombudsman hierover nog een artikel geschreven (Zorgvuldig omgaan met aanhoudend en grensoverschrijdend, 5 december 2023). Hierbij tref je de link naar het artikel.

    In het artikel worden de te nemen stappen uitgelegd. Daarnaast wordt een verwijzing gemaakt naar een folder 'Zorgvuldig begrenzen' dat de Nationale ombudsman in 2022 heeft uitgegeven. Deze folder heeft voor onze gemeente ook uitkomst geboden in het zorgvuldig begrenzen van contact met onze gemeente (via diverse kanalen werd 'geshopt').

    Hopelijk kan het artikel en de folder van de Nationale ombudsman je verder op weg helpen. Overigens is op de website van de Nationale ombudsman folders en brochures te vinden die hand-outs bieden in het behandelen van (o.a.) klachten.

    Succes!

    Groet, Francina

    Francina Spijkers
  • Dag Marianne en Francina,

    De artikelen van de NO helpen zeker. Waar wij nog naar op zoek zijn is hoe je dit dan goed organiseert in een gemeente. Heb je een specialist nodig die het overneemt, zodra "het uit de hand loopt"? Hoe weet je van elkaar dat er wat speelt etc. Daar zijn we nu naar aan het kijken.

    Petra Bout
  • Binnen de Nationale ombudsman houd ik mij als adviseur Klachtbehandeling o.a. bezig met het onderwerp aanhoudend (en grensoverschrijdend) klaaggedrag. Vanuit die rol spar ik ook regelmatig met gemeenten over de problematiek die jullie benoemen. Mocht je behoefte hebben om hier - naast contact met andere gemeenten - een keertje met iemand van de Nationale ombudsman over van gedachten te wisselen, stuur me dan gerust een berichtje!

    Natalia Molina
  • een paar inwoners

    Wat een luxe. Het zullen denk ik wel zéér ict bekwame mensen zijn. Misschien ook 'hooggeschoold. U kent hen kennelijk bij naam en bij hun handelingen. Hoe is de stelregel in uw gemeente voor klachten indienen? Als meestal u belt ons en dan reageren wij door u te vragen op de website ons vragenformulier in te vullen voor een afspraak? Daarmee schakelt u alle niet ict bekwame mogelijke klagers effectief uit.U zult geen idee hebben van de aantallen wérkelijke klagers tot 'het uit de hand loopt'.

    Wat ik zelf waarneem is dat mensen stoppen met vervangen van smartfoon en pc - in mijn geval omdat we onszelf te oud gaan vinden voor dit soort on- communicatie, tegen stijgende kosten en steeds lagere tevredenheid over hoe het helpt in je leven. Vooral onze ouderen die zich thuis moeten redden: in het bejaardentehuis werd zelf de telefoon je aangereikt om met een kind te praten. Wij, mijn vrouw en ik, zijn nu tachtigers. Als de HW het opgeeft en de SW geld kost, stoppen we bellen en internet.

    Maar in uw Gemeente had u dit gedrag van de burgers uiteraard al voorzien en bezoekt u mensen om te vragen naar hun klachten.

    En inderdaad heeft m.i. de ombudsman zéér adequaat voorzien in het omgaan met klagers.

    Arie Stuijt
    Arie Stuijt heeft een nieuw document toegevoegd

    Rhenense_Principes.png (PNG, 110 KB)

    Arie Stuijt
  • Goedemorgen! Iedereen bedankt voor de reacties. Er is genoeg om over na te denken. Natalia, ik ga zeker contact met je opnemen.

    Marianne Driessen