Wat kun je doen als je veel geld moest betalen aan een slotenmaker of loodgieter?

  • jan 2022
  • Annette Neuteboom
  • 2
  • 1106
Annette Neuteboom
De Raadbaak
  • Mohamad Alhadjri
  • Tamar Berger

Ha allen,

Op 14 januari 2022 heeft de ACM het artikel ACM beboet slotenmaker voor misleidende en agressieve praktijken gepubliceerd. Misschien spreken jullie ook mensen die slachtoffer zijn geweest van dit soort praktijken. De vraag die veel gesteld wordt is: β€˜Kan ik mijn geld nog terugkrijgen?” Het antwoord is β€œja, dat kan!”

Het is geen nieuw fenomeen dat sommige spoeddiensten agressieve en misleidende handelspraktijken toepassen 😀 Op grond van bijv. de Wet oneerlijke handelspraktijken kun je de overeenkomst gedeeltelijk ongedaan maken. Bijvoorbeeld omdat de dienstverlener:

  • Niet duidelijk is geweest over hoogte van de totale kosten en bijvoorbeeld alleen een prijslijst heeft laten zien.
  • Geen duidelijkheid heeft gegeven over de berekening door bijvoorbeeld een minimumprijs en maximumprijs te noemen.
  • Een onjuiste voorstelling van zaken heeft gegeven door bepaalde werkzaamheden niet te benoemen.

Deze actie kent een verjaringstermijn van vijf jaar! Natuurlijk moet de consument kunnen aantonen welke (misleidende) informatie er is verstrekt. Het is vervolgens aan de handelaar te bewijzen dat de informatie juist en volledig was. Jullie kunnen onze voorbeeldbrief gebruiken.

Hopelijk kunnen jullie er iets mee 😊

Groetjes Annette

Reacties

2 reacties, meest recent: 25 januari 2022