Wat doe ik aan ongewenste verkooptelefoontjes?

  • feb 2022
  • Annette Neuteboom
  • 562
Annette Neuteboom
De Raadbaak
  • Tamar Berger
  • Tanja Beerten

Ongewenste verkooptelefoontjes 😱 het is een ergernis voor velen van ons. De ACM krijgt nog steeds veel meldingen van consumenten over dit onderwerp.

Sommige groepen, zoals ouderen, zijn vaak extra kwetsbaar voor misleidende telemarketing. Per 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels. Voor 1 juli 2021 mochten verkopers consumenten bellen, tenzij zij waren ingeschreven in het Bel-me-niet register. De regels zijn nu omgedraaid 🙃 Gaf de consument geen toestemming? Dan mag een bedrijf alleen bellen als:

  • De consument klant is of maximaal 3 jaar geleden klant is geweest van dat bedrijf en,
  • Het bedrijf belt over een product of dienst die lijkt op wat de consument eerder van het bedrijf afnam. Heeft de consument bijvoorbeeld een tijdschriftabonnement? Dan mag het bedrijf niet bellen over een krantenabonnement.
  • Het bedrijf de consument bij het vragen van het telefoonnummer de optie gaf om aan te geven dat men geen verkooptelefoontjes wilt. Deze eis geldt alleen als men na 1 juli 2021 klant werd van het bedrijf.

Wil de consument niet meer gebeld worden? Dan kan hij het recht van verzet 💪 gebruiken, door simpelweg te zeggen: “Ik wil dat u mij niet meer belt”. Het bedrijf mag de consument dan niet meer bellen. Wordt de consument toch gebeld? Meld dit dan bij ACM ConsuWijzer via Meldformulier telemarketing | ACM ConsuWijzer

Heeft de consument toch een overeenkomst gesloten? En heeft hij daar achteraf spijt van? Telefonisch gesloten overeenkomsten moeten vaak schriftelijk bevestigd worden voordat ze geldig zijn. Ook kan er vaak een beroep worden gedaan op de bedenktijd. Kijk voor meer informatie op Ik wil iets opzeggen, stoppen of annuleren | ACM ConsuWijzer

Groetjes Annette