Is internet en telefonie betaalbaar voor alle consumenten?

  • mrt 2022
  • Annette Neuteboom
  • 7
  • 629
Annette Neuteboom
De Raadbaak
  • Andre van Mierlo
  • Cieka Galenkamp
  • Pien Wubbeling
  • Tamar Berger

Binnenkort spreken wij met Europese telecomtoezichthouders over toegang tot internet en telefonie. De vraag die wij ons stelden is:

Is internet en telefonie betaalbaar voor alle consumenten?

Wij kunnen ons voorstellen dat burgers met een minimuminkomen geen geld hebben voor internet en telefonie. Mijn vraag aan jullie: klopt dit beeld? Zien jullie burgers die geen geld hebben voor een internet- en telefoonabonnement? Hoe groot is deze groep? En welke gevolgen heeft dit?

Ik hoor heel graag jullie reactie! Alvast bedankt 😊

Groetjes Annette

Reacties

7 reacties, meest recent: 17 maart 2022
  • Ik heb nogal wat cliënten die op bijstandsniveau leven, met één smartphone en een abonnement, bijvoorbeeld een Robinabonnement. Zij hebben dan geen vaste lijn of computer, alles moet via smartphone. Dat gaat niet altijd goed.

    Pien Wubbeling
  • @pien, Ik zie in de praktijk en vaste abonnementen bij providers als Ziggo en ik zie ook veel mobiele telefoonabonnementen. Voor nieuwkomers zie ik begeleiders het advies geven om een vast abonnement af te sluiten. Echt zaken fout zien gaan ben ik nog niet tegengekomen. Wel zie ik soms mensen naar de bibliotheek gaan om digitale aan vragen te doen.

    Cieka Galenkamp
  • @annett Voor mensen met een minimum inkomen en hoge vaste lasten voor wonen, energie en verzekeringen kan er eigenlijk geen euro maar af voor andere zaken dan eten. Ook dus eigenlijk niet voor telefonie/ internet gebruik. Maar ook niet voor gezond eten, niet voor warmte, niet voor maandverband, niet voor de kapper, niet voor reizen, niet voor cadeautjes, niet voor ... Kortom aan alles is tekort

    Cieka Galenkamp
  • Hoi,

    Ik zie nog geen problemen dat het te duur is.Wel zie ik een steeds grotere kloof komen tussen ouderen en digibeten met rest van Nederland die wel met een mobiel etc. goed kunnen omgaan

    Neem als voorbeeld nu dat de belastingdienst nu ook gaat werken digid met sms code. veel ouderen weten hier niet mee om te gaan en als ze en mobiel hebben is dat een oude nokia of zo die geen internet heeft erop

    Daarnaast voorzie ik nu met de dreigende hogere energiekosten dat er in de nabije toekomst wel misschien problemen komen om de telefonie etc. te betalen

    Andre van Mierlo
  • Nou zeker! Fijn dat jullie de tijd hebben genomen. Ik bespreek het even met mijn collega's en wellicht neem ik nog contact op met één van jullie als dat mag.

    Annette Neuteboom