Rapport Nationale ombudsman: 'Met te weinig genoegen nemen'

  • 16 jun
  • Danny Hanse
  • ·
  • Aangepast 21 jun
  • 6
  • 218
De Raadbaak

Dag allen,

In november 2021 plaatste ik een oproep in verband met ons onderzoek naar het niet benutten van financiële voorzieningen. Dit onderzoek is afgerond en ik deel bij deze graag het rapport met jullie.

Aanleiding onderzoek: Als ouderen op een leeftijd komen dat ze recht hebben op AOW, verandert er veel. Met name in deze fase laten ze inkomensregelingen liggen. Terwijl sommige ouderen al in een financieel lastige positie zitten. Voor de Nationale ombudsman was dat aanleiding om onderzoek te doen naar de vraag waarom ouderen deze inkomensregelingen niet benutten. En welke oplossingen mogelijk zijn zodat ze toch gebruikmaken van de financiële ondersteuning waar ze recht op hebben.

De Raadbaak

https://www.nationaleombudsman.nl/system/files/...

Reacties

6 reacties, meest recent: 4 augustus
  • @judith @tanja @atwi jullie hebben destijds gereageerd op de oproep. Hierboven de link naar het rapport mocht het relevant zijn voor jullie werkveld.

  • Dank je wel voor de melding. Danny heeft het mij ook gemaild, ik had het dus ontvangen. Maar liever te vaak dan niet ;)

  • Naar aanleiding van dit rapport organiseren we een Q&A rondom de aanleiding, het proces en de resultaten van het onderzoek. Deze vindt online plaats op donderdag 8 september van 10:30 tot 11:15.

    Laat het mij weten als je daarbij wilt zijn, dan stuur ik je de link naar de online bijeenkomst!

  • Fijn dat het rapport er is. IK heb het al wat verspreid in Nijmegen. Een goed resultaat van de signalering, zie het verhaal van van Tom en Anja, p.7 is samenwerking met de gemeente. De gemeente heeft de brieven die ze stuurt vereenvoudigd. In het contact gaan ze mensen hulp bij het invullen van de formulieren aanbieden. Als mensen dat willen, worden ze aan een medewerker van onze organisatie gebonden. Daarnaast controleert de gemeente een maand voor de pensioenleeftijd of de aow wel is aangevraagd. Zo niet, dan benaderen ze mensen zelf.

  • Beste Judith, goed om te horen dat de gemeente Nijmegen maatregelen neemt en haar dienstverlening meer afstemt op in dit geval ouderen in een financieel kwetsbare positie.

  • Hoi Danny, rapporten als dit helpen erg in het gesprek met instanties, in dit geval de gemeente. Vandaar dat wij daar graag aan meewerken.

    De bijeenkomst van 8 september zal ik jammer genoeg missen: ik ben dan met vakantie.