gemeente traineert en lijkt moedwillig te vertragen WMO woningaanpassing

  • dec 2022
  • Heleen Grolman
  • 12
  • 594
Heleen Grolman
De Raadbaak
  • Peter Kallenbach
  • Nita de Jong
  • Mohamad Alhadjri
  • Astrid Rijff
  • Hendrik-Jan van Tilburg
  • Kirsten Wagenaar

Voor een gehandicapte vrouw is een aanbouw/unit noodzakelijk. Onderbouwing door medisch adviseur is gedaan. Gemeente schuift inmiddels 2 jaar de aanvraag van het kastje naar de muur. Gesprekken hebben plaatsgevonden hierin wordt beterschap beloofd maar geen concrete stappen genomen.
Probleemstelling:
Als gemeente door cliënte via rechtszaak aansprakelijk gesteld wordt, is hiermee nog steeds geen oplossing voor de aanbouw. Daarnaast vertraagd deze nog verder met alle gevolgen voor cliënte.
Vraag aan Raadbaak:
Op welke manier en met welke aanpak is de kans op een effectieve aanpak het meest gegarandeerd?

Reacties

12 reacties, meest recent: 7 december 2022
  • Ik begrijp dat de casus al 2 jaar loopt en dat er beloften vanuit de gemeente zijn. De aanvraag is onderbouwd door met een medisch advies. Is de kwestie in de afgelopen 2 jaar verergerd voor mevrouw?

    Wat ontbreekt er nog voor de gemeente, lees WMO loket om over te gaan op actie? Inde klachtenprocedure van de gemeente doorlopen?

    Als cliënt in haar recht staat en bovenstaande vraag is beantwoord, blijven mijns inziens nog 2 mogelijkheden over.

    -Als cliënt daartoe in staat is, cq met een hulpverlener: gebruik maken van het spreekrecht tijdens de raadsvergadering.

    -Actie: de locale / regionale pers zoeken en dan maar de barricades op.

    Echter, nog iets sjieker zou zijn dat een vertegenwoordiger NO eens contact opneemt met de gemeente, als soort van breekijzer. Juist dit soort zaken is funest voor het vertrouwen tussen overheid en burger en vaak hangt het ergens op een onwillige ambtenaar die ook van menig is dat hij/zij zijn best gedaan heeft.

    Hendrik-Jan van Tilburg
  • Mijn insteek zou zijn, samen op gesprek bij de gemeente, en we vertrekken pas met het antwoord. Gesprek opnemen, om zo te voorkomen dat onduidelijkheid ontstaat over het geen is afgesproken.

    zorg dus ook dat je een afspraak krijgt met de persoon die de aanvragen afwijst of goedkeurt, niet met minder tevreden zijn.

    Astrid Rijff
  • Aangepast op 2 december 2022

    @mohamad zou dat wat @hendrikjanvantilburg zegt "een vertegenwoordiger NO eens contact opneemt met de gemeente, als soort van breekijzer. Juist dit soort zaken is funest voor het vertrouwen tussen overheid en burger en vaak hangt het ergens op een onwillige ambtenaar die ook van menig is dat hij/zij zijn best gedaan heeft" mogelijk zijn om te organiseren?

    Kirsten Wagenaar
  • @astridrensen; het gesprek is in juni 2022 destijds inderdaad opgenomen (gelukkig). De afspraken zijn ook bevestigd. Bij deze gemeente spelen personeelsproblemen. Consulent die zou komen is met ontslag, de volgende ziek vertrokken en nu is het weer wachten op een nieuwe. In hoeverre kun je daar verder actie op ondernemen? Cliente wacht en wacht maar. Ik heb al voorgesteld of gemeente een bedrag beschikbaar kan stellen waarmee zelf aanbouw/unit gerealiseerd kan worden.
    Gemeente ook gewezen op de gang naar de Rechtbank, de zoveelste....

    @hendrikjanvantilburg; goede punten geef je aan. Mijn voorganger is voor zover ik weet wel met klachtenprocedure bezig geweest. Spreekrecht is ook een goed punt, alleen mijn cliënte kan dit zelf niet.
    Wat bedoel je met een vertegenwoordiger NO?
    Lokale pers had ik ook bedacht, maar is het middel soms niet erger dan de kwaal?

    @kirstenwagenaar030: bedankt voor het doorzetten!

    Allen alvast bedankt voor het meedenken.

    Groeten

    Heleen Grolman

    Heleen Grolman
  • Dag allen. Vervelende casus, vooral voor de betrokkenen. Ik raad aan eerst een formele klacht in te dienen en de gemeente zich in de klachtafhandeling te laten verantwoorden voor de gang van zaken. Is er inmiddels sprake van urgentie, dan meteen bij de No de klacht indienen o.v.v. die urgentie en dat reguliere klachttermijn te lang zal duren. Wellicht dat de No dan bij de gemeente kan interveniëren met het oog op vlottrekking, behoudens het hier om een gemeente gaat waar de No bevoegd over is. Ergo, geen eigen ombudscommissie heeft.

    Mohamad Alhadjri
  • @mohamad: dank je wel voor je duidelijke toelichting. Ik zal daar mee aan de slag gaan!

    Heleen Grolman
  • Het valt me op (en een beetje tegen) dat blijkbaar nog niemand in deze situatie de inwoner in contact heeft gebracht met een onafhankelijke cliëntondersteuner. Elke gemeente heeft die en het is gratis.
    Dit is bij uitstek de 'bemiddelaar' tussen gemeente en inwoner maar met altijd het belang van de inwoner voorop.
    https://www.regelhulp.nl/onderwerpen/clientondersteuning

    Nita de Jong
  • Als er een aanvraag ligt moet binnen de wettelijke termijn op de aanvraag zijn beslist. Aannemende dat die inmiddels wel zal zijn verstreken na 2 jaar, (ga dat na) zou ik de gemeente een schriftelijke ingebrekestelling sturen. In de trant van: “ Op datum X is een aanvraag ingediend waarvan de beslistermijn inmiddels is verstreken. Ik stel u hierbij in gebreke en verzoek u binnen twee weken te beslissen. Na die termijn bent u de bestuurlijke dwangsom verschuldigd. Voorts dien ik hierbij een klacht in tegen het uitblijven van een besluit. ‘’

    Peter Kallenbach
  • @nitadejong: daar is zeker aan gedacht! De mevrouw waar het hier om gaat is erg argwanend en wil geen "vreemde/andere" mensen. Zij heeft eerder clientondersteuning gehad en was daar niet tevreden over. Ze stond wel open voor delen op Raadbaak en Nationale Ombudsman, vandaar mijn vraag hier.
    @peterkallenbach: ook hierin heb ik gekozen om het eerst op de "normale" wijze te starten, met gesprek met gemeente en vandaaruit verder. Deze mevrouw heeft al meerdere malen voor andere zaken de gemeente in gebreke gesteld en soms ook gelijk gekregen. Je krijgt een strijdsituatie die veel stress geeft bij mevrouw. Maar goed, de softway werkt kennelijk niet bij deze gemeente. Ik werk nog niet zo heel lang bij dit gezin en het is triest om te zien hoeveel strijd iemand moet leveren om aanpassingen voor elkaar te krijgen.

    Dank jullie wel voor alle feedback en tips. Daar kan ik zeker mee verder!

    Heleen Grolman