Hoi allemaal,
Al jaren probeer ik via het aanschrijven van diverse partijen er achter te komen waarom de belastingdienst afdeling toeslagen in hun brieven naar de burgers toe niet motiveert waarom er bijvoorbeeld een terugvordering is .
Ze krijgen alleen bericht van terugbetalen maar in die brief staat niet waarom.
Er kunnen m.i. namelijk problemen voorkomen worden door meteen uit teleggen waarop het gebaserd is (bijvoorbeeld toetsingsinkomen is anders).
Daarnaast vind ik het in strijd met de algemene wet bestuursrecht want een brief moet toch gemotiveerd zijn .
Zijn er meer mensen in het land die mijn mening delen en misschien weten wie ik hiervoor nog meer kan aanschrijven dan het ministerie van financieen , bepaalde politieke partijen en de belastingdienst zelf?
Reacties
@rowena kun jij hier iets over zeggen?
Aangepast op 16 januari
@bds77 bedankt voor de vermelding.
De Belastingdienst en Toeslagen zijn door de ontvlechting beiden op een zich zelf gestuurd orgaan. Natuurlijk hebben we elkaar nodig en zijn we op elkaar afgestemd maar dit maakt het wel lastiger om bijvoorbeeld de vraag die je stelt in te richten. Persoonlijk een goed punt en ik ga je signaal meenemen intern om het bespreekbaar te maken. We werken meer aan onze dienstverlening en een burger centraal stellen en helpen hoort daar ook bij. We zetten stappen, leren en willen graag samen en met elkaar werken aan een betere samenwerking. Zo hebben we ook het project begrijpelijke brieven gestart wat hier een mooi voorbeeld van is. Nogmaals ik neem je signaal intern mee en kom er bij je op terug.
Dank je @rowena voor je snelle reactie. Er zijn best wat professionals werkzaam bij de Belastingdienst aangesloten bij de Raadbaak. Misschien dat dit bij meerdere van hun bekend is?
@wouterhendriks @brian76 @anjadokter @kip0h01 @claartje @riajanssen Herkennen jullie wat @andrevanmierlo deelt? En hebben jullie tips hoe dit eventueel te veranderen is?
En @mohamad krijgt de NO hier vaker telefoontjes over?
Dag allen,
Inderdaad een vaker gehoord signaal bij de Nationale ombudsman. Wanneer ik deze signalen tref, adviseer ik burgers te kijken in hun account van MijnToeslagen.nl. Daarin staan beschikkingen (cijfermatig) meer uitgelegd. Meestal is dit wel een oplossing, maar mensen zonder account of die niet erg 'digivaardig' zijn kunnen dit dus niet.
Ik heb collega @bbeke dit signaal zojuist meegegeven en die geeft dit weer door aan haar contactpersoon bij de Belastingdienst over dit onderwerp (heldere communicatie). Wellicht dat dit intern bij de Belastingdienst meegenomen kan worden. Met het signaal van @rowena erbij, moet het wel overkomen. Toch? ;)
Hoi,
Dank dat julie wilen medenken .Ik hoop echt dat dit aangepast wordt en nogmaals vraag me ook af of dit juridsch mag (algemene wet bestuursrecht motivatiebeginsel).
hou me op de hoogte svp