signaal over brieven belastingdienst afdeling toeslagen

  • jan 2023
  • Andre van Mierlo
  • 16
  • 1016
De Raadbaak

Hoi allemaal,

Al jaren probeer ik via het aanschrijven van diverse partijen er achter te komen waarom de belastingdienst afdeling toeslagen in hun brieven naar de burgers toe niet motiveert waarom er bijvoorbeeld een terugvordering is .

Ze krijgen alleen bericht van terugbetalen maar in die brief staat niet waarom.

Er kunnen m.i. namelijk problemen voorkomen worden door meteen uit teleggen waarop het gebaserd is (bijvoorbeeld toetsingsinkomen is anders).

Daarnaast vind ik het in strijd met de algemene wet bestuursrecht want een brief moet toch gemotiveerd zijn .

Zijn er meer mensen in het land die mijn mening delen en misschien weten wie ik hiervoor nog meer kan aanschrijven dan het ministerie van financieen , bepaalde politieke partijen en de belastingdienst zelf?

Reacties

16 reacties, meest recent: 3 april
  • Aangepast op 16 januari 2023

    @bds77 bedankt voor de vermelding.

    De Belastingdienst en Toeslagen zijn door de ontvlechting beiden op een zich zelf gestuurd orgaan. Natuurlijk hebben we elkaar nodig en zijn we op elkaar afgestemd maar dit maakt het wel lastiger om bijvoorbeeld de vraag die je stelt in te richten. Persoonlijk een goed punt en ik ga je signaal meenemen intern om het bespreekbaar te maken. We werken meer aan onze dienstverlening en een burger centraal stellen en helpen hoort daar ook bij. We zetten stappen, leren en willen graag samen en met elkaar werken aan een betere samenwerking. Zo hebben we ook het project begrijpelijke brieven gestart wat hier een mooi voorbeeld van is. Nogmaals ik neem je signaal intern mee en kom er bij je op terug.

  • Dag allen,

    Inderdaad een vaker gehoord signaal bij de Nationale ombudsman. Wanneer ik deze signalen tref, adviseer ik burgers te kijken in hun account van MijnToeslagen.nl. Daarin staan beschikkingen (cijfermatig) meer uitgelegd. Meestal is dit wel een oplossing, maar mensen zonder account of die niet erg 'digivaardig' zijn kunnen dit dus niet.

    Ik heb collega @bbeke dit signaal zojuist meegegeven en die geeft dit weer door aan haar contactpersoon bij de Belastingdienst over dit onderwerp (heldere communicatie). Wellicht dat dit intern bij de Belastingdienst meegenomen kan worden. Met het signaal van @rowena erbij, moet het wel overkomen. Toch? ;)

  • Hoi,

    Dank dat julie wilen medenken .Ik hoop echt dat dit aangepast wordt en nogmaals vraag me ook af of dit juridsch mag (algemene wet bestuursrecht motivatiebeginsel).

    hou me op de hoogte svp

  • bedankt!

    Mijn vraag blijft echter nog steeds staan over waarom de belastingdienst in hun officieel brieven geen uitleg geven over mogelijke terugvordering etc.

    Dat blijf ik raar vinden en in strijd met het motivatiebeginsel. Ze staan niet boven de wet! Elke andere instantie geeft altijd aan waarom er een vordering is of teruggave (bijvoorbeeld omdat inkomen te laag was etc.).

    De belastingdienst toeslagen verwijst naar hun site waarin dan staat (als de klant hieruit komt) waarom.

    Graag hier opnieuw aandacht voor. Ik zou graag weten waarom de belastingdienst dit zo doet en mag doen!

    Tot binnenkort !

    GRoetjes,

    Andre

  • @andrevanmierlo Mijn antwoord op dit moment zou zijn: omdat de belastingdienst opzichzelf geen afdeling is en geen brieven verzend. Daarnaast zou een gestandaardiseerde antwoordvorming vaak neerkomen op: u heeft de verkeerde voorschotten ontvangen op basis van verkeerde informatie die wij van u ontvangen hebben. Het wijzende vingertje is niet bevorderlijk voor het vertrouwen in een orgaan.

  • Maar blijft toch raar dat iedere instantie in NL iets moet motiveren volgens de awb en bij belasting afdeling toeslagen niet (er wordt verwezen naar toeslagen.nl )?

    Dit is niet uit te leggen aan de mensen om wie het betreft. Ze hebben hiervoor dan ook vaak de hulp van een professional nodig om zaken uit te leggen nadat hij/zij heeft ingelogd. Dat kan toch niet de bedoeling zijn ?

    Voor de burger zou het begrijpelijker zijn als meteen de reden van /waarom de vordering er is of terugbetaling toch duidelijker zijn. Wel wordt er gezegd u ontvangt binnenkort bericht hoe terug te betalen en of te ontvangen maar niet de reden waarom in dezelfde brief

  • Helaas kan ik geen antwoord op jullie vragen geven maar ik heb de initiële vraag en jullie vragen doorgezet naar Dienst Toeslagen. Zodra ik meer informatie heb, kom ik weer op de lijn.

  • bedankt. Ik heb deze vragen al enkele keren gesteld maar nooit antwoord op gekregen.

  • Goedemorgen Andre,

    Ik zie dat je een vraag hebt gesteld over brieven van Dienst Toeslagen. Ik ben benieuwd of je hier al een afdoende antwoord op hebt ontvangen. Ik zie dat verschillende mensen de vraag door zouden zetten maar zie niet of hij nu voor jou beantwoord is. Ik hoor graag of ik je op enige wijze kan helpen..

  • Hoi allemaal,

    Helaas heb ik nog niks vernomen van instanties over mijn vraag betreffende motivatie toeslagenbrieven.

    Via via heb ik wel vernomen dat de nieuwe organisatie toeslagen er wel mee bezig is maar kan nog jaren duren.

    Apart want als jurist blijf ik vinden dat elke beslissing/beschikking gemotiveerd dient te worden!

    Mochten jullie nog tips hebben hoe dit opnieuw op de agenda van de diverse partijen te zetten dan hoor ik het graag.

    mvg,

    Andre van Mierlo

  • Hallo André,

    Ik ben klachtbehandelaar bij Dienst Toeslagen en je mag mij wel persoonlijk benaderen voor je signaal over de brieven bij Dienst Toeslagen. Zoals je al hebt gehoord heeft het zeker onze aandacht en zijn ze er ook mee bezig om te kijken hoe dat dan moet worden vormgegeven. Ik stuur mijn contactgegevens op de persoonlijke chat naar je toe.

    Met vriendelijke groeten, Ria Janssen