Online Q&A sessie: Hoe eerder, hoe beter.

15:00-16:00LocatieOnline via teamsCategorieBijeenkomst
  • 1
  • 1055
  • 33
  • Basma Djemni-Smith
  • Ma 18 mrt
  • 15:00-16:00
De Raadbaak
  • Marieke Biever
  • Alef Dekker
  • Ellen Hennekens
  • Anna
  • Arianne Israël
  • Yvonne Bosch
  • Ben Boksebeld
  • Lieneke Ebbe
  • Sjors Ouderkerken
  • Basma Djemni-Smith
  • Danny Hanse
  • John van Wijgerden
  • Femmy Spit
  • Janneke van Veen
  • Timon Walhain
  • Bart van Pagée
  • Astrid Rijff
  • Petra Diender
  • Duygu Aydin
  • Nicole Ekkelboom
  • Marianne Driessen
  • Maarten de Jager
  • Lianne Marsden
  • Els Tan
  • TM Brons-Centi
  • Fleur Schuurman
  • Miriam Simons
  • Aniek Hanselman
  • Harm Hekerman
  • Marina de Vos
  • Linda Prins
  • Judith Quax
  • Daniëlle van Scherrenburg
  • Mohamad Alhadjri
  • Auke Schouwstra

Het tijdig signaleren van schulden kan erger voorkomen, maar er is nog veel winst te behalen. Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn onderzoek naar vroegsignalering van schulden door gemeenten.

In deze online Q&A sessie zullen de onderzoekers van de Nationale ombudsman toelichting geven op het rapport Hoe eerder, hoe beter.

Vroegsignalering van schulden is een wettelijke taak van gemeenten en vastelastenpartners, zoals energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en verhuurders. Gemeenten kunnen via vroegsignalering proberen burgers te bereiken om te voorkomen dat betalingsachterstanden (verder) oplopen en er problematische schulden ontstaan. Het is de vraag of het gemeenten lukt om signalen van vastelastenpartners goed op te pakken en burgers te bereiken.

De ombudsman heeft daarom onderzocht welke knelpunten gemeenten en burgers in de praktijk ondervinden.Uit het onderzoek blijkt dat vroegsignalering een waardevol instrument is. Er zijn echter verschillen te zien in de moeite die gemeenten doen om persoonlijk contact te leggen met burgers. Dit heeft te maken met de mate waarin gemeenten mensen en middelen beschikbaar stellen voor vroegsignalering. Maar het hangt ook af van de kennis en kunde bij de medewerkers om burgers met schulden te bereiken. De ombudsman vindt daarom dat alle betrokken partijen met elkaar moeten afspreken aan welke minimumvereisten de aanpak van vroegsignalering moet voldoen.

In deze bijeenkomst wisselen we kennis uit met elkaar en gaan we op zoek naar praktische handvaten: hoe kunnen we vroegsignalering beter doen? Maar ook: heb je een goed voorbeeld van hoe vroegsignalering burgers kan helpen en wil je dit delen? Dan is deze bijeenkomst iets voor jou.

Werk je bij een gemeente, ben je een intermediair of vaste lasten partner? Wil je kennis ophalen of heb je iets te delen? Meld je dan aan via de groene aanmeldbutton en ontvang t.z.t. de link voor de meeting.

Reacties

5 reacties, meest recent: 2 april
  • Aangepast op 21 maart

    Hallo allemaal!

    Ik voeg de presentatie in PDF hierboven toe. Daarnaast kreeg ik nog een goede tip van @alefdekker om voor de volgende keer een opname te maken, al dan niet alleen met geluid. Ik zal hier in overleg de volgende keren rekening mee houden, niet iedereen vindt dit prettig in verband met privcacy, maar ik kan het allicht als keus voorleggen.

    Verder waren er wat goede tips gegeven die ik jullie niet wil onthouden:

    • @ellenhennekens gaf aan dat de NVVK een community vroegsignalering faciliteert: die vind je hier
    • er is ook onderzoek geweest waar er succesfactoren op een rij zijn gezet rondom vroegsignalering wat daarbij helpt in de communicatie: brieven bijvoorbeeld werken niet zo goed.Maar nu weet ik niet meer wie dit was, weet jij dit nog @benboks of @ellenhennekens?
    • verder gaf mijn collega en onderzoeker @danny aan dat dit rapport aangeboden wordt en er over een aantal maanden reactie moet komen. Hopelijk ergens in mei/juni van dit jaar. Dat is misschien weer een goed moment om een vervolgbijeenkomst te plannen. Ik hou jullie daarvan op de hoogte.

    En waar we het ook over hadden is werkelijkheid geworden. De rechter heeft een mooie uitspraak gedaan over het afsluiten van water bij gezinnen met kinderen. We hebben hierover een bericht geplaatst op de Linkedin pagina van de Kinderombudsman.

    Basma Djemni-Smith
  • Aangepast op 2 april

    Hallo allemaal, hierbij het document van de Gemeenschappelijke regeling Beverlanden. Reinier van der Ploeg heeft dit naar mij toegestuurd en toestemming gegeven om dit met jullie te delen. Het document bevat de resultaten van het onderzoek naar de contactmethoden vroegsignalering.

    Basma Djemni-Smith
    Basma Djemni-Smith heeft een nieuw document toegevoegd

    Onderzoek_contactmethoden_Vroegsignalering.docx (DOCX, 300 KB)

    Basma Djemni-Smith

Trefwoorden