Zoekresultaten

  • Een tijd geleden vroegen we hier op de Raadbaak om de vragenlijst van het tweejaarlijks onderzoek van de Kinderombudsman door te sturen aan alle kinderen waar je professioneel mee werkt of die je kent. De vragenlijst is ingevuld door ruim 3000 kinderen en de resultaten zijn verwerkt in bijgevoegd onderzoeksrapport en factsheet. Een belangrijk aandachtspunt in dit onderzoek was het online leven van jongeren. De belangrijkste conclusies: Kinderen en jongeren zijn minder tevreden over hun onl...

  • Vandaag is het rapport 'Als je je huis moet verlaten' gepubliceerd. Bewoners worden te laat en onvoldoende betrokken bij de beslissing over de sloop of renovatie van hun huis. Kinderen zijn zelfs helemaal geen gesprekspartner in het proces, terwijl de impact van je (t)huis moeten verlaten groot is. Dit blijkt uit onderzoek van de Nationale ombudsman en de Kinderombudsman. Het onderzoek is een vervolg op het rapport 'Als de overheid niet thuis geeft'. Dit rapport was het resultaat van het ond...

  • Bestaande wetten en regels bieden de overheid genoeg ruimte om burgers goed te helpen. Toch lost de overheid problemen in de praktijk vaak op met meer regels, wetten en ingewikkelde processen. Terwijl de meeste problemen van burgers hier helemaal niet mee voorkomen of opgelost worden. Burgers zijn geholpen met veranderingen in het gedrag van de overheid, niet met nog meer systemen. Dat schrijven de Nationale ombudsman, Kinderombudsman en Veteranenombudsman in hun jaarverslag over 2023 met de ...

  • Het tijdig signaleren van schulden kan erger voorkomen, maar er is nog veel winst te behalen. Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn onderzoek naar vroegsignalering van schulden door gemeenten. Vroegsignalering van schulden is een wettelijke taak van gemeenten en vastelastenpartners, zoals energie- en waterbedrijven, zorgverzekeraars en verhuurders. Gemeenten kunnen via vroegsignalering proberen burgers te bereiken om te voorkomen dat betalingsachterstanden (verder) oplopen en er pro...

  • Voor wettelijk vertegenwoordigers en mensen die namens een naaste digitaal zaken willen doen met de overheid, is de digitale toegang nog steeds niet goed geregeld. Ondanks eerdere beloften van de overheid, is er geen goede digitale machtigingsvoorziening. Digitaal zakendoen met de overheid namens een cliënt of naaste kost daardoor veel tijd of is onmogelijk. Dat concludeert de Nationale ombudsman in zijn terugblikonderzoek digitale overheid 'DigiD helpt niet mee'. In Nederland zijn zo'n 273.0...

  • Dit reflectierapport is een terugblik naar drie eerdere onderzoeken die zijn gedaan naar armoede gerelateerde problematiek in Caribisch Nederland. De eerdere onderzoeken zijn: Caribische kinderen van de rekening Het maakt uit waar je wieg heeft gestaan Oog voor ouderen in Caribisch Nederland Dit is een gezamenlijke reflectie van zowel de Nationale ombudsman als de Kinderombudsman. Er is een Engelse versie en een versie in het Papiaments beschikbaar. Opgroeien in armoede Opgroeien in een g...

  • Zet de behoefte van gedupeerden centraal Overheidsinstanties hebben te weinig aandacht voor de behoeften van gedupeerde burgers en ondernemers bij het bieden van herstel. Hun focus ligt vaak op snel handelen en werken vanuit de eigen systemen. Ook maken overheidsinstanties zelden gebruik van beschikbare kennis en ervaring uit eerdere hersteltrajecten. Zij verliezen hierdoor de behoeften van gedupeerden teveel uit het oog. Dit concludeert de Nationale ombudsman in zijn rapport Herstel bieden: ...

  • Overheid kan meer doen om iédereen mee te nemen in overstap naar aardgasvrije woningen In 2050 moeten zeven miljoen woningen en één miljoen gebouwen in Nederland aardgasvrij zijn, zo staat in het Klimaatakkoord. Dat heeft grote gevolgen voor bewoners van bestaande woningen. Ondanks goede voorbeelden, kunnen gemeenten en het Rijk meer doen om iédereen te helpen bij de overgang naar aardgasvrij verwarmen en koken. Dat is de conclusie van de Nationale ombudsman in zijn onderzoek Een warme trans...

  • Burgers in de Participatiewet ervaren onvoldoende invloed De banen die burgers in de Participatiewet krijgen aangeboden, sluiten vaak niet aan bij hun mogelijkheden en beperkingen. Het is moeilijk om de juiste match te maken tussen wat iemand wil en kan en de beschikbare banen. De meeste burgers in de Participatiewet ervaren onvoldoende invloed op hun eigen situatie. In sommige gemeenten worden cliënten ook te weinig betrokken bij de beleidsvorming en uitvoering van de Participatiewet. Dat c...

  • Ontwikkeling en vertrouwen van kinderen onder druk door conflicten tussen ouders en de overheid. De Kinderombudsman vindt dat de overheid bij conflicten tussen ouders en overheid meer oog moet hebben voor de impact hiervan op het welzijn van de kinderen. Want ook kinderen worden geraakt door deze conflicten. Ze ervaren dagelijks zorgen vanwege de strijd en onmacht bij hun ouders en hun ouders zijn hierdoor minder beschikbaar voor hen. Ook daalt het vertrouwen van deze kinderen in de overheid....