In gesprek over

ACM: wat doen we?

  • 19 apr
  • Annette Neuteboom
  • 1
  • 75

De Autoriteit Consument & Markt (ACM)

Sinds 1 maart 2021 werk ik bij de ACM. Hiervoor heb ik bijna 15 jaar bij het Juridisch Loket gewerkt. De laatste weken ben ik erachter gekomen dat de ACM veel meer doet dan ik dacht. Wellicht hebben anderen hier ook geen goed beeld van en daarom leek het mij nuttig daar iets mee over te vertellen.

Consumenten

We houden ons bezig met de bekende consumentenproblemen waar veel burgers mee kampen:

  • Een ongewenste overstap naar een andere energieleverancier.
  • Een apparaat gekocht dat kort daarna kapot gaat.
  • Een incassobureau met een vordering die men niet kent.
  • Ongevraagde producten die niet zijn besteld.

Onze website www.consuwijzer.nl geeft heel veel informatie. De klant of de hulpverlener komt hier vaak een eind mee. Zij kunnen ons mailen of bellen via het consumentenloket ACM ConsuWijzer op 088 - 0707070 (8.30 - 17.30 uur). We geven informatie over waar de klant recht op heeft en hoe zij het probleem kunnen aanpakken.

Daarnaast verzamelen we signalen zodat we kunnen zien welke bedrijven zich niet aan de regels houden. Is er sprake van een overtreding van de regels? Dan kunnen we ook juridische middelen inzetten, zoals een boete of dwangsom. Als we dat doen, dan waarschuwen we consumenten via ConsuWijzer.

Ondernemers

Ook ondernemers kunnen bij ons terecht. Via de website www.acm.nl kunnen zij informatie vinden over bijvoorbeeld het gebruik van telefoonnummers, de regels rondom verkoop op afstand, zakelijke energiecontracten en oneerlijke concurrentie. Ook voor deze groep zijn we per e-mail en telefoon bereikbaar, namelijk via het nummer 070 - 7222000 (7.30 – 17.00 uur).

Vragen

Heb je vragen over onze dienstverlening of wil je graag meer weten, laat het me even weten!

Reacties

één reactie, 23 april
  • Dank voor je berichtje Annette! Burgers met een consumentenklacht komen regelmatig via ons 0800-nummer bij de Nationale ombudsman terecht. ConsuWijzer is dan inderdaad onze standaard doorverwijzing. Goed om te weten dat mensen ook met signalen bij jullie terechtkunnen!