Hoe dien ik een klacht in bij de Nationale ombudsman? - video
Hallo allemaal, naast mooie publieksfolders en een animatie waarin we vertellen wie de Nationale ombud...
Bij ons is een klacht ingediend door een derde m.b.t. leerplicht (hij is gemachtigd door de inwoners). Hij noemt de klacht schending integriteit/ bejegening door ambtenaar.
Het gaat erom dat aan cliënten geen vrijstelling is verleend voor de leerplicht. Zij hebben dit aangevraagd op grond van hun levensbeschouwing. Er is een klacht ingediend, een bezwaar is niet mogelijk.
Wij hebben een ontvangstbevestiging gestuurd waarin we aangeven dat we de klager uitnodigen voor een gesprek. Dit gesprek wordt gevoerd door de afdelingsmanager en de teamleider. Het gesprek zal zich richten op de bejegening en het proces, niet op de afwijzing.
Ten aanzien van de afwijzing vrijstelling en schoolverzuim: Cliënten worden uitgenodigd voor een verhoor, daarna wordt een proces verbaal opgesteld m.b.t. absoluut schoolverzuim. Dit is een ander traject.
Zoals gezegd is dhr. uitgenodigd door het secretariaat van de betreffende afdeling, hij heeft per email aangegeven dat hij zelf aanvang januari doorgeeft wanneer hij beschikbaar is. Dit is niet gebeurd. Aan hem is een reminder gestuurd, medio januari. Inmiddels is de behandeltermijn verstreken. Nu is het plan om hem een brief te sturen waarin wij zelf een datum voorstellen voor een klachtengesprek.
De vraag is, kunnen wij aangeven dat wanneer hij niet verschijnt wij ervanuit gaan dat de klacht niet meer behandeld hoeft te worden?
Extra informatie: deze man heeft bij diverse gemeenten een procedure lopen voor gelijke situaties.
Reacties
Hebben ze wel al gereageerd op de uitnodiging voor het verhoor? Wellicht denken ze dat dat meteen de klachtbehandeling betreft?
Ik zou telefonisch nog even proberen contact op te nemen, als dat niet lukt klacht beëindigen 4 weken na de behandeltermijn met de notitie dat de klager geen reactie meer heeft gegeven.
Ja, de klager heeft aangegeven dat ze zelf met een datum voorstel komen. En die is uitgebleven.
En daarna een reminder door het secretariaat verzonden. Dankjewel!
Het is belangrijk om even te polsen of de gemachtigde nog steeds optreed voor deze mensen. Bij ons kantoor is het mogelijk om enkel te machtigen voor 1 schrijven, daarna zijn wij weer "van de zaak af"
In de machtiging stond omschreven dat hij gemachtigd is voor alle benodigde procedures. Bedankt voor het meedenken!
Hoi Jocé,
ik zou hem een brief sturen, waarin wordt aangegeven dat wanneer hij een gesprek wil over de bejegening hij hier een afspraak over kan maken en wanneer hij het niet eens is met het besluit hij andere stappen kan ondernemen (moet hij dan niet naar de rechtbank??) Ik zou de klacht dan sluiten en afwachten of hij nog reageert. Waarschijnlijk wil hij een gesprek over de inhoud...
groet Susanne
Dankjewel Susanne! Ik heb hem een eerste brief gestuurd waarin ik aangeef dat de klachtenprocedure gaat over de bejegening, en dat daar een gesprek over kan plaatsvinden. Deze brief is ook nog per mail verstuurd waarin werd aangegeven dat hij een afspraak kon inplannen bij de secretaresse. Daarop heeft hij aangegeven dat hij een datum doorgeeft. Daarna nog een reminder van de secretaresse.
In de brief is vermeld dat tav het besluit er een verhoor volgt en een proces verbaal. Dat dit een andere procedure is (inderdaad via strafrecht). Het is een goed idee om nu nog een keer een brief te sturen waarin we aangeven dat hij nog geen datum heeft doorgegeven, we hem op een bepaalde dag uitnodigen en wanneer hij niet reageert we de klacht sluiten.
dat zou ik ook zo hebben gedaan! Succes!