Tijdelijk Noodfonds Energie

  • 13 mei
  • Judith Schreurs
  • 1
  • 223
Judith Schreurs
De Raadbaak
  • Giovanni Belloni

Het Tijdelijk Noodfonds Energie werkt met het principe wie het eerst komt, die het eerst maalt. Ieder die niet digitaal vaardig is en afhankelijk van ondersteuning van een instantie, staat bij voorbaat in de achterhoede. We hebben als collega's alle zeilen bijgezet om zo veel mogelijk mensen te helpen. We zijn er niet aan toegekomen mensen actief te benaderen. Zij lopen allemaal de broodnodige euro's mis. Het TNE is gevuld met publiek geld en opgezet en uitgevoerd door private energieleveranciers: bezwaar, beroep is niet mogelijk. Een klachtenprocedure, als die er al is, is geen publiekrechtelijke procedure.

Dit is onderzoek waard door de Nationale Ombudsman. Wat is goed, rechtvaardig en effectief minimabeleid?

Reacties

één reactie, 16 mei
  • Hallo @judith, de Nationale ombudsman deelt deze zorgen en heeft hierover een zorgenbrief gedeeld in april: Nationale ombudsman stuurt zorgenbrief over Tijdelijk Noodfonds Energie | Nationale ombudsman. De Nationale ombudsman heeft TNE gevraagd om een duidelijke klachtenregeling op te stellen en die voor burgers goed vindbaar te maken op hun website. Ondanks dat de Nationale ombudsman niet bevoegd is, ontvangen wij graag signalen van burgers over eventuele problemen bij de aanvraag van de energietoeslag. Zo kan in beeld worden gebracht welke burgers buiten de boot vallen, en vervolgens met TNE kijken hoe deze burgers alsnog geholpen kunnen worden. Groet, Giovanni

    Giovanni Belloni