De Raadbaak

vraag het aan mij

  • 4 okt
  • Andre van Mierlo
  • 4
  • 108

Hoi allemaal,

Ik ben een allround jurist en sociaal raadsman. Dagelijks probeer ik samen met de burger die een vraag heeft over allerlei rechtsgebieden (denk hierbij o.a. aan belasting-, sociaal zekerheids-, arbeids-, personen en familierecht etc.,) te beantwoorden en dwarsverbanden te leggen. Immers vaak heeft het ene probleem ook met een ander probleem te maken of kan de oplossing zelfs ook nog een ander probleem opleveren op en ander rechtsgebied en leefgebied.

Zijn er vragen aarzel niet me te mailen /berichten dan kan ik meekijken of we het samen kunnen oplossen.

Wat betreft een specifieke vraag die ik heb :

Hoe komt het dat bepaalde beslissingen/beschikkingen niet gemotiveerd hoeven te worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een brief die mensen krijgen over de toeslagen die ze moeten terugbetalen. Er is wel altijd een brief erbij met een acceptgiro en een regel dat je binnen 24 maanden het openstaande bedrag kan terugbetalen maar NIET de reden waarom er een terugvordering is. Zo moet de burger altijd maar inloggen op www.toeslagen.nl als extra actie of een beroep doen op een organisatie als sociaal raadslieden. Mijn vraag is : Waarom geldt het motiveringsbeginsel van de algemene wet bestuursrecht niet voor deze brieven?

Groetjes,

Andre

Reacties

4 reacties, meest recent: 7 oktober
  • @katjakerdel ik lees dat een van jouw specialisaties belastingtoeslagen is. Weet jij waarom het motiveringsbeginsel niet van toepassing is op deze brieven? (zie vraag van André hierboven).

  • Op de vraag hoe het technisch zit, uit oogpunt van het motiveringsbeginsel, heb ik geen pasklaar antwoord. Goeie vraag dus. Zou eerst uitgezocht moeten worden.

    Meest voorkomende redenen voor een gewijzigde toeslagbeschikking zijn vaak:

    - een wijziging in het belastbaar inkomen (enkele weken ervoor bepaald en onderbouwd aangekondigd door de inspecteur),

    - stopzetting of wijziging van de aangevraagde toeslag(en) door de burger zelf,

    - wijziging in huishoudsamenstelling. Deze info kan ook vanuit de gemeente zijn gekomen bij de Belastingdienst.

    Een burger begrijpt de gewijzigde beschikking misschien niet altijd en vermelding hiervan op de toeslagbeschikking zou wel handig zijn, ben ik met Andre eens.

  • Ik heb het al eerder aangekaart zelfs brief naar ministerie. Antwoord : voor kennisneming en bedankt voor het signaal.

    Blijf het echter niet juist vinden dat het niet gemotiveerd is.Iets waar burger recht op heeft ook in kader van de AWB!