signalen over bewindvoerders

  • mrt 2022
  • Andre van Mierlo
  • ·
  • Aangepast mrt 2022
  • 10
  • 1327
  • Tamar Berger
Andre van Mierlo
De Raadbaak
  • Lisa van Paaschen
  • Cieka Galenkamp
  • Elvira de Wildt
  • Tamar Berger

In de gemeente waar ik oa voor werk (maashorst) is een bewindvoerder uit zijn ambt gezet via een rechtelijke uitspraak Hierdoor komen veel burgers die bij hem onder bewind stonden of budgetbeheer hadden enorm in de problemen.DE teller staat bijna op 100 nu. Verschillende mensen krijgen nu geen leefgeld meer en daarnaast zijn sommige mensen er achter gekomen dat ze eigenlijk niet onder bewind meer stonden. Ondanks dat het bekend was bij de rechtbank en bij de gemeente mocht deze bewindvoerder toch nog zijn werkzaamheden uitvoeren de afgelopen jaren. Mensen gingen ervan uit dat alles goed geregeld was via hem .Nee dus en komen nu nog meer inde problemen (schulden zijn opgelopen , nieuwe trajecten die opgestart moeten worden en sommige mensen krijgen nog geen nieuwe bewindvoerder aangewezen door de rechtbank. Kortom niet fijn voor de burgers.

Ik heb voor het omvallen van bewindvoerderskantoren en de malafide praktijken die er soms ook daar in gebeuren al vaker aandacht gevraagd bij de politiek en ook ooit bij de Nationale ombudsman maar steeds wordt er niks mee gedaan. Op LinkedIn zag ik zojuist dat er ook in Deventer de rechtbank een bewindvoerder heeft ontslagen uit zijn functie. Wordt het niet eens tijd dat de burger hiertegen wordt beschermd. Het zijn juist al de kwetsbare burgers die gebruik moeten maken van een bewindvoerder. Het is heel sneu om te zien dat ze door kantoren die niet goed hun werk doen nog verder in de problemen komen.

Ik weet dat het een private zaak is en dat mensen een keuze hebben hierin maar tocht vind ik het ook iets van de overheid. Gemeenten en de overheid hebben een zorgplicht naar de burger toe. Als deze via hun een bewindvoerder toegewezen krijgen dan mag je er ook vanuit gaan dat het goed verloopt. Steeds vaker zie ik het tegendeel. Waarom geen strengere regels voor bewindvoerders. Ook vind ik dat de rechtbanken hier soms een steek laten liggen. Ik heb het idee dat ze maar steekproefsgewijs bewindvoerders controleren.

Is er geen mogelijkheid dat we samen een keer dit op de politieke agenda zetten? of dat de rechtbanken meer geld krijgen hiervoor om ze beter te controleren? Groetjes, Andre

Reacties

10 reacties, meest recent: 14 april 2022
  • @andrevanmierlo ik heb dit signaal ook intern bij de Nationale ombudsman doorgezet met de vraag wat een volgende stap hierin zou kunnen zijn. Ik kom er zsm op terug! Je bent niet de enige die dit heeft aangekaart dus goed dat je er aandacht voor vraagt.

    Tamar Berger
  • Malafide bewindvoerders zijn uiteraard slecht maar zijn er ook criteria wat tenminste van bewindvoerders verwacht mag worden? Ik zie bewindvoerders die weinig leefgeld geven en daardoor kunnen sparen. Veel sparen! Ik zie bewindvoerders die geen gebruik maken van lokale regelingen, ik zie bewindvoerders die niets met fondsen doen maar ik zie ook bewindvoerders die dat allemaal wel doen.

    Cieka Galenkamp
  • Reactie namens Andre :-) die kon even niet inloggen: "

    Helaas komt het vaak voor. Er zijn geen echte regels .iedereen kan bewindvoerder worden.

    Hier in uden krijgen ze wel nieuwe bewindvoerders aangesteld door rechtbank maar er zijn ook gedupeerden die dachten dat ze onder bewind vielen maar achteraf bleek budgetbeheer te zijn. Ook zijn er al de eerste klachten over de bewindsvoerders die het hebben overgenomen (slecht te bereiken, aangeven dat het teveel zijn) wat niet echt goed eruit ziet"

    Groetjes André

    Tamar Berger
  • Hartelijk bedankt voor het delen van dit signaal André!
    De Nationale ombudsman ontvangt ook klachten van burgers die ontevreden zijn over het functioneren van hun bewindvoerder. Wij adviseren mensen om eerst in gesprek te gaan met de bewindvoerder om het zo te proberen op te lossen. Als dit niet helpt kan een schriftelijke klacht worden ingediend bij de bewindvoerder zelf (of de organisatie waar deze werkzaam voor is). Als de bewindvoerder is aangesloten bij een brancheorganisatie, dan kan daar ook een klacht worden ingediend.

    Bij schade door het handelen van de bewindvoerder of de wens om een andere bewindvoerder, adviseren wij mensen om (ook) een klacht in te dienen bij de kantonrechter. De ombudsman heeft zelf geen verdere rol bij de afhandeling van dit soort klachten, inderdaad omdat het hier niet gaat om een handelen van een overheidsinstantie. Slechts in sommige gevallen -namelijk als de beschermingsbewindvoerder werkzaam is bij een overheidsinstantie waarover wij bevoegd zijn en in die functie als bewindvoerder optreden – zijn wij als tweedelijns instantie bevoegd.

    Ook bij de door de rechter aangestelde WSNP-bewindvoerders heeft de ombudsman geen rol. Men kan een klacht indienen bij de toezichthoudende rechter-commissaris en bij de rechtbank een verzoek indienen voor het aanstellen van een andere WSNP-bewindvoerder.

    Dat de ombudsman geen rol heeft in de klachtbehandeling betekent niet dat wij ons geen zorgen maken over deze problematiek. De Nationale ombudsman besteedde bijvoorbeeld aandacht aan schuldenbewindvoerders in het rapport: https://www.nationaleombudsman.nl/nieuws/2020/toegang-tot-wet-schuldsanering-is-een-hindernisbaan-zonder-finish Hierin heeft de ombudsman onder meer aangegeven dat de kantonrechter, aan wie de bewindvoerder periodiek verantwoording moet afleggen, er ook actief op zou moeten toezien dat de bewindvoerder voldoende inspanning levert om zijn cliënten een schuldenvrije toekomst te bezorgen. En dat goede samenwerkingsafspraken tussen gemeenten en bewindvoerders kunnen helpen. Dit zou bijvoorbeeld in de vorm van convenanten kunnen, om de kwaliteit te borgen.

    Professionele bewindvoerders moeten overigens voldoen aan de eisen uit het Besluit kwaliteitseisen curatoren, bewindvoerders en mentoren. Het Landelijk Kwaliteitsbureau CBM beoordeelt wie daaraan voldoet. Het CBM is ondergebracht bij de rechtbank Oost-Brabant.

    Bij mijn weten wijst de rechter, als hij de bewindvoerder ontslaat wegens disfunctioneren, ook een andere bewindvoerder aan. Zie ook de uitspraak van https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBOVE:2022:725&keyword=%22beslagvrije+voet%22+%22artikel%22

    Over hoe vaak dit voorkomt, durf ik niet te zeggen. We houden hier geen gegevens van bij.

    In algemene zin nemen wij dit soort signalen ook mee naar de gesprekken die wij voeren met (overheids)instanties. Dat zullen we ook zeker doen met dit signaal, waarvoor hartelijk bedankt!

    Lisa van Paaschen

Trefwoorden