Zoekresultaten

  • Aan de deelnemers uit Overijssel hebben we gevraagd bij wie we in de regio echt op bezoek moeten tijdens de Provincietour. We hebben veel leuke reacties gehad, waaronder van @rinabeers. Zij tipte ons RIBW Overijssel en Kadera en daar zijn we dan ook daadwerkelijk naartoe gegaan met Nationale ombudsman Reinier van Zutpen en collega's. Tijdens het bezoek sprak ombudsman Reinier van Zutphen onder andere over kinderen & huiselijk geweld en het belang van medezeggenschap en betrokkenheid van cliën...

  • De Kinderombudsman heeft de informatie over 'Het beste besluit voor het kind' vernieuwd en uitgebreid. Er is nu een handreiking voor professionals en een aparte folder en checklijst voor kinderen en jongeren. Handreiking voor professionals De vernieuwde folder 'Het beste besluit voor het kind' helpt professionals nóg beter om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan en hun belang scherp te blijven zien. In de folder staat een overzichtelijk stappenplan dat is gebaseerd op het Kinderrecht...

  • Om mensen met beginnende schulden beter te helpen, moeten gemeenten investeren in persoonlijk contact. Dat is een van de belangrijkste aanbevelingen die de Nationale ombudsman onlangs deed in het onderzoek naar vroegsignalering van schulden. Tegelijkertijd nemen veel mensen met een beginnende schuld geen hulp aan. Hoe overtuig en help je dan mensen die (nog) niet geholpen willen worden? Marc Mulder werkt als ervaringsdeskundige bij Movisie. Vanuit zijn persoonlijke én professionele ervari...

  • Hallo, Ik ben de nieuwe plaatsvervangend ombudsman van de gemeente Veldhoven. Mijn college ombudsman en ik zijn momenteel zaken als procedures, website en communicatie aan het inrichten. Graag hoor ik van de ervaringen lessen van mensen die dit werk al langer doen. Ik houd van contact, dus als ik iets voor iemand kan betekenen aarzel dan niet om contact met mij op te nemen!

  • Ha allen, Sinds 1 januari 2024 ben ik de ombudsman van de gemeente Zutphen. Samen met plv. ombudsman Irene Feltz ga ik aan de slag met de verdieping en verbreding van deze functie, een wens van de Zutphense raad. Voor meer details over mijn achtergrond verwijs ik je naar mijn LinkedInprofiel. Graag tot een nadere kennismaking. Groet, Kirsten

  • Als inwoners zelf bezwaar maken tegen de WOZ-waarde, besparen gemeenten veel gemeenschapsgeld. De videoanimatie waarmee gemeenten dit onder de aandacht van inwoners kunnen brengen is nu beschikbaar gesteld door de VNG. Het volledige bericht van de VNG vind je hier. De animatie vind je hieronder:

  • Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer komen naar de provincie Overijssel. Maandag 15 tot en met woensdag 17 april staan in het teken van ontmoetingen met burgers en professionals, waarin we lokale signalen, kennis en informatie met elkaar uitwisselen. Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van het programma, en daar kunnen we jouw kennis van de regio bij gebruiken. De Nationale ombudsman en Kinderombudsvrouw vinden het belangrijk om het land i...

  • Rechtsbescherming - (sociaal)juridische informatie, advies en ondersteuning - zou er voor iedereen in Nederland moeten zijn. Waar je ook woont en wat je situatie ook is. Maar: het aanbod is erg versnipperd en niet alle inwoners weten waar zij waarvoor moeten aankloppen. Daarom ontwikkelden Divosa en Sociaal Werk Nederland samen met veel partners de handreiking Aan de slag met rechtsbescherming vol praktijkvoorbeelden, mysteries en bouwstenen om rechtsbescherming lokaal te versterken. Handreik...

  • Bij ons is een klacht ingediend door een derde m.b.t. leerplicht (hij is gemachtigd door de inwoners). Hij noemt de klacht schending integriteit/ bejegening door ambtenaar. Het gaat erom dat aan cliënten geen vrijstelling is verleend voor de leerplicht. Zij hebben dit aangevraagd op grond van hun levensbeschouwing. Er is een klacht ingediend, een bezwaar is niet mogelijk. Wij hebben een ontvangstbevestiging gestuurd waarin we aangeven dat we de klager uitnodigen voor een gesprek. Dit gesprek ...

  • Sinds korte tijd moeten mensen wachten als ze inloggen met hun digid bij het UWV .Soms duurt dat enkele minuten waardoor mensen soms al weer afhaken. Ook als ze bij een hulpverlener zijn is dat niet altijd handig Is hier een reden voor dat mensen nu moeten wachten? Dit probleem was er vroeger namelijk niet.