Second opinion vragen in een casus

  • apr 2021
  • Renske Kooiman-Visser
  • 2
  • 1022
De Raadbaak

Goedemiddag! Mijn naam is Renske Kooiman en ik ben werkzaam als Manager Uitvoering Wmo bij Rogplus in Maassluis. Misschien heeft u de uitzending van Radar gezien waarin de gemeente Maassluis behoorlijk slecht neergezet werd. Helaas is er geen hoor en wederhoor toegepast door het programma, dat doet er nu ook niet meer toe. Zelf zijn we van mening dat we er alles aan gedaan hebben en ook alles aan doen om het gezin voldoende te ondersteunen. Maar blijkbaar is het gevoel andersom dus compleet anders. Zijn wij misschien 'blind' geworden doordat we er te dicht op zitten? Doen wij het wel zo goed als dat we zeggen? Om dit te laten checken vroeg ik me eigenlijk af of het mogelijk is om een derde, neutrale partij mee te laten kijken. Eigenlijk een vraag aan de ombudsman maar dan niet vanuit de cliënt gevraagd, maar vanuit de gemeente zelf gevraagd om kritisch naar onszelf te laten kijken 'doen wij het wel goed'. Welke weg raden jullie aan? Gebeurt zoiets wel eens dat de ombudsman op verzoek van de gemeente mee kijkt?

Reacties

2 reacties, meest recent: 26 april 2021
  • Ha Renske, mooi dat jullie samen met een neutrale derde willen reflecteren op hoe e.e.a. gelopen is!

    Als ombudsman kunnen we aan de 'voorkant' niet zeggen of een overheidsinstantie (of instantie die de WMO in opdracht van de gemeente uitvoert) goed handelt, omdat we als een burger in de toekomst mogelijk over hetzelfde incident klaagt neutraal en onpartijdig moeten zijn. Dat gaat niet goed samen met een advies dat op een specifieke casus ziet. Wel denken we uiteraard graag mee wanneer een overheidsinstantie ergens mee worstelt. We kunnen dan in ieder geval advies geven in algemene zin.

    Als ik het goed begrijp gaat het hier eigenlijk om iets anders, jullie vragen geen advies maar willen reflecteren op en leren van deze casus. Je kunt hiervoor het beste even contact met ons opnemen via onze Raadgeverstelefoon: 070 3563 550. Dat is onze telefoonlijn speciaal voor professionals.

    Ik begreep dat je inmiddels telefonisch contact met ons hebt gehad. Als het goed is heb je een voicemailbericht ontvangen van één van mijn collega's die graag met je meedenkt over wat wij als ombudsman hierin kunnen betekenen.

    Hartelijke groet, Natalia

  • Aangepast op 26 april 2021

    Hoi Renske, Zou je wat meer informatie kunnen geven over de situatie? De Raadbaak is er ook om met elkaar in gesprek te gaan en om kennis uit te wisselen. Dan kunnen andere leden ook met je meedenken of hebben die in het verleden een soort gelijke situatie meegemaakt waardoor ze nog tips hebben. Of zijn er al learnings die aan de hand van de situatie hebben opgedaan?

Trefwoorden