ACM: wat doen we?
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) Sinds 1 maart 2021 werk ik bij de ACM. Hiervoor heb ik bijna 15 ...
Vorige week is de ACM een campagne gestart die zich richt op de oudere consument die online aankopen doet of een dienst afsluit. Met de campagne wil de ACM ouderen ervan bewust maken dat veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie.
Google advertenties
De advertenties staan boven de zoekresultaten. Bedrijven betalen om bovenaan de lijst met advertenties te komen. ACM ConsuWijzer ontvangt geregeld meldingen van consumenten die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is.
Tips
Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet (bijv. bij spoeddiensten). Informatie en tips:
Lees voor meer informatie: Campagne ACM helpt ouderen veiliger online te zoeken | ACM.nl
Reacties
Dank je voor het delen. Goed dat hier aandacht aan wordt besteed en dat de ACM samen met ouderenbond ANBO ook eerst een peiling heeft uitgevoerd. "Hierin zegt 38% van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat". Dat is inderdaad een hoog percentage!