ACM: Voorkom spijt. Neem de tijd en vergelijk.

  • jun 2022
  • Annette Neuteboom
  • 1
  • 733
De Raadbaak

Vorige week is de ACM een campagne gestart die zich richt op de oudere consument die online aankopen doet of een dienst afsluit. Met de campagne wil de ACM ouderen ervan bewust maken dat veel consumentenproblemen beginnen met een online zoekactie en het aanklikken van een advertentie.

Google advertenties

De advertenties staan boven de zoekresultaten. Bedrijven betalen om bovenaan de lijst met advertenties te komen. ACM ConsuWijzer ontvangt geregeld meldingen van consumenten die via een advertentie terecht kwamen bij een onbetrouwbare partij als zij een bedrijf voor een spoedklus zochten of een document of toeslag bij de overheid aanvroegen. In de campagne waarschuwt de ACM dat het bovenste zoekresultaat niet altijd de beste is.

Tips

Het advies van de ACM is dan ook: neem de tijd om de verschillende resultaten met elkaar te vergelijken voordat je een bedrijf inschakelt. Ook als het snel moet (bijv. bij spoeddiensten). Informatie en tips:

  • Herken de advertentie door het woord ‘advertentie’ bij het zoekresultaat. Deze staan meestal bovenaan de pagina met zoekresultaten. Kies niet zomaar het bovenste resultaat. Dit is niet altijd het beste aanbod voor u. Kijk ook verder.
  • Wees kritisch. Neem de tijd en vergelijk. Bekijk het volgende bij meerdere bedrijven:
    • Staan er een contactgegevens op de website, zoals een adres?
    • Wat kost het? Staan er prijzen? En vergelijk dit met prijzen van andere bedrijven.
    • Is het bedrijf ingeschreven bij de Kamer van Koophandel?
    • Bekijk reviews. En lees beoordelingen via klachtensites over de bedrijven. Wat zijn ervaringen van anderen? LET OP: nep reviews!
    • Overleg met anderen. Laat vrienden, familie of buren met u meekijken voordat u een bedrijf inschakelt: zijn de kosten niet te hoog? Hoe schatten zij de betrouwbaarheid in? Misschien hebben zij nog tips voor u.

Lees voor meer informatie: Campagne ACM helpt ouderen veiliger online te zoeken | ACM.nl

Reacties

één reactie, 27 juni 2022
  • Dank je voor het delen. Goed dat hier aandacht aan wordt besteed en dat de ACM samen met ouderenbond ANBO ook eerst een peiling heeft uitgevoerd. "Hierin zegt 38% van de 65-plussers dat ze het moeilijk vinden om het verschil te zien tussen een advertentie en een gewoon zoekresultaat". Dat is inderdaad een hoog percentage!