De Raadbaak

papieren versie verblijfsvergunning

  • mrt 2021
  • Andre van Mierlo
  • ·
  • Aangepast mrt 2021
  • 9
  • 349

Hoi,

Met enige regelmaat kom ik klanten tegen voor een aanvraag verlenging verblijfsvergunning die geen digid hebben. Ze vragen dan aan de ind of een papieren versie kunnen sturen maar de IND weigert dit en schuilen zich achter het feit dat klant maar digid moet aanvragen of bij kennis/familie het document moet afdrukken. Niet iedereen kan dat en of heeft een printer.

Er is ooit hierover al een rapport door de N.O. geschreven maar mijn vraag is of er meer professionals hier nu tegen aan lopen.

Ik zelf vind het namelijk niet kunnen dat iemand waarvan verwacht wordt dat hij/.zij vergunning verlengd zo'n antwoord krijgt.

werk ze!

Groetjes,

Andre

Reacties

9 reacties, meest recent: 1 april 2021
  • Goeie vraag Andre, ik ben ook benieuwd of er andere mensen hier zijn die dit ervaren? Ik ga ook even bij mijn collega's vragen of zij dit vaker horen of nog tips hebben.

  • Over welke verblijfsvergunning gaat dit? Voor de meeste verlengingen verblijfsvergunning is op de site van de IND een pdf te vinden.

  • Dat is juist het probleem. niet iedereen heeft printer of weet het te vinden op de site.

    Mensen bellen op en worden meteen afgescheept dat ze niks sturen en dat het eigen verantwoordelijkheid is om deze te printen/op te vragen/in te loggen met digid.

  • Oh, ik begrijp het. Nee, daar heb ik geen oplossing voor.

  • Bedankt voor je signaal!

    Burgers die hier tegenaan lopen kunnen hun klacht eerst schriftelijk voorleggen aan de IND. De IND heeft dan zes weken de tijd om te reageren. Als dat niets oplevert dan kunnen zij een klacht indienen bij de Nationale ombudsman via ons klachtformulier: https://www.nationaleombudsman.nl/klacht-indienen/uw-klacht

    Of gewoon per brief naar:

    (met postzegel)

    Nationale ombudsman
    Postbus 93122
    2509 AC Den Haag

    (zonder postzegel)

    Nationale ombudsman
    Antwoordnummer 10870
    2501 WB Den Haag

    Ik ben wel benieuwd hoe jullie het op dit moment oplossen? Laat nog maar even weten hier.

    Verder wil ik je ook wijzen op ons onderzoek naar MijnOverheid. Dit onderzoek staat op de ombudsagenda 2021.

    Vervolg MijnOverheid

    De Nationale ombudsman heeft in 2017 onderzoek gedaan naar MijnOverheid. Toen kwamen er knelpunten naar boven rond de mogelijkheden voor burgers om te kiezen voor niet-digitale communicatie, voor burgers die wel digitaal willen communiceren, maar het systeem te ingewikkeld vinden en voor professionals en naasten die digitaal zaken willen doen voor kwetsbare mensen. In de ombudsvisie digitalisering benoemde de ombudsman vervolgens vier uitgangspunten bij digitalisering van de overheid; neem verantwoordelijkheid, wees toegankelijk, wees oplossingsgericht en wees gebruiksvriendelijk.

    De ombudsman blijft regelmatig signalen ontvangen over de digitale toegankelijkheid. Daarom zet hij in 2021 op een rij welke verbeteringen de overheid sinds 2017 heeft doorgevoerd rond MijnOverheid en DigiD en welke knelpunten er (nog altijd) zijn.

  • ja heb ook met klant al klacht destijds ingediend.Wordt vervolgd.

    Vindt het alleen jammer dat het altijd zover moet komen.

    wat mij betreft mag hier blijvende aandacht voor gevraagd worden (bij alle overheidsinstanties dus ook belastingen etc.)!

  • Hoi Robin,

    Ja antwoord heeft me kunnen helpoen.Was al bekend bij mij maar is altijd goed om reminder te hebben.

    Fijn Pasen!

    Groetjes,

    André

  • Aangepast op 1 april 2021

    Goed om te horen! De Nationale ombudsman gaat dit jaar onderzoek doen naar digitale toegankelijkheid en we zullen die informatie ook hier delen. Voor nu ook de vraag aan andere leden, hoe gaan jullie hiermee om? Hebben jullie wel eens een melding hiervan gemaakt bij een organisatie?