Zoekresultaten
  • Steffie helpt je verder! Steffie is het online portaal die moeilijke zaken op een zo makkelijk mogelijke manier uitlegt. Zo kan het helpen bij het begrijpen van DigiD, de OV-Chipkaart of het maken van een afspraak met de huisarts. Naast deze zaken zijn er ook Steffie modules gemaakt in samenwerking met De Nationale Ombudsman. Deze modules zijn ontwikkeld om mensen zo makkelijk mogelijk uit te leggen wat ze kunnen doen bij problemen met de overheid. De Nationale Ombudsman In deze module word u...

  • Dag allemaal, als Community Manager van de Raadbaak ontvang ik zo nu en dan ook chat berichtjes van jullie. De komende weken mogen jullie berichtjes richten aan de @moderator van de Raadbaak. Ik ben namelijk een paar weekjes op familiebezoek in het buitenland šŸ˜€. Mijn collega @jobvalkenburg zal het moderator account beheren en tevens de de online sessie op 14 september modereren. Ik ben er eerste week oktober weer! Tot snel!

  • Beste Raadbaak leden, We willen graag twee nieuwe groepen aan jullie introduceren. De afgelopen weken zijn we terug gegaan naar de basis van de Raadbaak. In het onderzoek voor de lancering gaven veel leden aan vooral interesse te hebben in het delen van kennis rondom wet & regelgeving. Daarbij werd er ook gevraagd naar praktijk ervaringen van andere intermediairs. Met die gedachte lanceren we nu Wet & Regelgeving en Case Studies als groepen. Wet & Regelgeving Uit eerdere onderzoeken onde...

  • Allereerst, een fijne zomer gewenst! Omdat we nu in de zomervakantie periode zitten leek het mij leuk om als professional een mooi moment van mijn begeleiding te delen. Heden ondersteun ik mensen met praktische, vooral financiĆ«le vragen. Af en toe merk ik aan mezelf dat ik tijdens de begeleiding geraakt wordt door bewoners die voor mij zitten. Voor mij zijn deze momenten goede voorbeelden van hoe mooi het werken met mensen kan zijn. Voor mij zit, hoe ik hem nu noem, meneer X. We hebben een in...

  • Als eerstelijns hulpverleningsinstantie binnen Defensie heeft de Dienst Bedrijfsmaatschappelijk Werk elke dag contact met (vaak kwetsbare) mensen. Dat contact vindt plaats op individuele basis, in de spreekkamers, met commandanten van onderdelen, tijdens groepsactiviteiten en op een aantal loketten. Die laatste contactvorm, via de loketten gebeurt in alle gevallen telefonisch. De drie loketten die het betreft: BMW loket, tijdens kantooruren voor alle medewerkers en thuisfront van Defensie ber...

  • Veel leden hier op de Raadbaak hebben aangegeven met elkaar in gesprek te willen. Als Community Manager faciliteer ik dat natuurlijk graag šŸ˜€. Ik gebruik de rustige zomerperiode om alvast wat bijeenkomsten in te plannen. De eerste staat al in de agenda: 11 oktober: Klachten over etnisch profileren. Over welke onderwerpen wil jij verder praten? Geef het hieronder aan.

  • De zomerperiode is voor mij het ideale moment om wat meer tijd te nemen om eens een boek te lezen wat mij weer nieuwe inzichten geeft. Geen hele studieboeken, maar wel boeken die je net even anders naar de wereld laten kijken, of tot andere inzichten leiden. Zelf las ik het afgelopen jaar in die categorie: De meeste mensen deugen - Rutger Bregman Praten met vreemden - Malcolm Gladwell Hallo witte mensen - Anousha Nzume En op mijn lijstje voor de komende vakantie staat in ieder geval: Pijnlijk...

  • Deze week werden er gesprekken gevoerd over andere andere het verbeteren van klachtbehandeling en over een lopend onderzoek naar knelpunten. Verder deelde Ruud Miedema tips in verband met complex klaaggedrag. Voel je vrij ook mee te doen aan de gesprekken! En mocht je hierover eventuele vragen hebben, stuur mij dan gerust een berichtje Voor nu een heel goed weekend gewenst!

  • Tegelijkertijd met het jaarverslag 2020 hebben we dit jaar een digitaal jaarmagazine gemaakt waarin we een blik achter de schermen geven bij de Nationale ombudsman. Zo lees je in dit artikel meer over hoe je nou klachtbehandeling verder kunt professionaliseren als organisatie. Wat zijn jullie aanbevelingen als je kijkt naar de ervaringen met klachtbehandeling door (overheids)organisaties?

  • Afgelopen week zijn hebben zich weer een aantal nieuwe leden bij de Raadbaak aangesloten! Van harte welkom: @samraelhaji, een collega bij de Nationale Ombudsman en @stephaniehoyer en @beanybetsy. Wat fijn dat jullie beiden de tijd hebben genomen om direct een goede profielfoto te plaatsen! We horen graag waarmee de community jullie verder op weg kan helpen!

  • Er zijn steeds meer nieuwe leden die de stap zetten en een eerste post plaatsten. Even de drempel over, maar daarna wordt het steeds makkelijker. Fijn om meer stemmen hier te horen. Er is een groepje leden die naar aanleiding van het Webinar het gesprek over de menselijke maat wil voortzetten. Wil je ook meepraten? Laat dan een reactie achter of stuur mij een bericht. Een mooi zonnig en goed weekend gewenst iedereen!

  • Dag allemaal, ik ben Samra en ik werk in het projectteam van de Nationale ombudsman dat onderzoek doet naar sociale minima die statushouders zijn. In het onderzoek kijken we naar de knelpunten waar deze doelgroep tegen aanloopt op het gebied van financiĆ«n, maar ook bijvoorbeeld onderwijs en contact met overheden. In het kader van dit onderzoek ben ik benieuwd om te horen of er hier intermediairs zijn die raakvlakken hebben met dit onderwerp en input hebben voor mij om mee te nemen? Meer hiero...

  • In gesprek met Raadgevers op de Raadbaak komen we veel cases tegen. Hieronder een van de vragen uitgelicht. @liesbethboon. Weet jij hier een antwoord op te geven? "Ik heb een cliĆ«nt die ligt in scheiding. Hij woont niet meer bij zijn vrouw en is daarom uitgeschreven op dit adres. Laatst ging hij naar het ziekenhuis en toen hoorde hij dat zijn zorgverzekering is beĆ«indigd. De zorgverzekeraar bevestigt dit. Wat kan ik voor deze man doen?"

  • Dag beste Raadbakers, Een van de knelpunten die ik meerdere keren heb gehoord in gesprekken is taalbarriĆØres. Met name bewoners met een migranten achtergrond lopen vast door een taalbarriĆØre en het ingewikkelde systeem. Er is weinig vertrouwen in de overheid, ze zijn vaak teleurgesteld of de situatie is verergerd en bewoners kloppen daardoor niet meer aan. @mariannedkoning jij kaartte dit ook aan tijdens het Webinar. @talissa jij werkt aan inclusieve overheidscommunicatie. Wat zie jij dat e...

  • @tamarberger ik denk absoluut dat een dergelijk filmpje burgers meer inzicht kan geven in het indienen en de afhandeling van de klacht. Het betreffende filmpje is mooi vormgegeven en is duidelijk. Het filmpje is daarnaast erg specifiek op een klacht over de politie. Het specifieke karakter draagt bij aan de duidelijkheid, maar tegelijkertijd kan het ervoor zorgen dat burgers menen dat hun klacht zo verschilt van deze dat zij zich niet aangesproken voelen. Wellicht is het mogelijk om voor dive...

  • Hallo allemaal, naast mooie publieksfolders en een animatie waarin we vertellen wie de Nationale ombudsman is en wat wij doen, hebben we nu iets nieuws! In een nieuwe zogenoemde 'explainer video' leggen we kort uit hoe je een klacht indient bij de Nationale ombudsman. Handig om te delen met je collega's of cliĆ«nten. Wat vinden jullie? Is dit een laagdrempelige en leuke manier om iets dergelijks als een klacht indienen uit te leggen?

  • hallo allemaal, Mijn naam is Arjan Twigt en ik ben klachtenbehandelaar en mediator bij de gemeente Aalten. Graag zou ik een willen sparren over de regelingen die er bestaan in het land voor de interne behandeling van klachten bij gemeenten. De regeling die de gemeente Aalten heeft dateert al van 2005, zodat een upgrade naar de laatste wetgeving en jurisprudentie op dit gebied wenselijk lijkt. Mijn vraag is of er gemeenten of instellingen zijn die een recentere klachtenregeling hebben. Het li...

  • Tijdens het webinar met Reinier afgelopen week werd het belang van maatwerk door velen Raadbaak leden benoemd. Een van de vele voorbeelden waarbij dit nodig is is de hulp vanuit Gemeenten richting ondernemers in de knel. De ombudsman doet hier onderzoek naar. Voor de intermediairs hier op de Raadbaak die in contact zijn met ondernemers in de knel, ik raad jullie aan een kijkje te nemen naar dit digitale mini magazine over ZZPĆ©rs en schuldhulpverlening.