Zoekresultaten

  • Hallo, In mijn gemeente zijn er een paar inwoners die wel erg veel klachten, bezwaren en WOO verzoeken indienen. Graag zou ik met mensen hier ervaringen, ideeën en manieren over hoe hier mee om te gaan willen uitwisselen. Misschien het beste om dat 1-op-1 te doen en dan later wat conclusies delen? Ik hoor het graag.

  • Jongeman 21 jaar, verstandelijk beperkt, is enig erfgenaam van zijn overleden vader. Zijn moeder, die tevens mentor en bewindvoerder van zoon is, weigert iets te doen rond deze erfenis, om haar moverende redenen. Zij heeft de rechtbank verzocht de erfenis te verwerpen. De rechtbank heeft dit niet toegestaan, heeft besloten dat zoon de erfenis beneficiair aanvaardt. Moeder weigert te vereffenen en weigert ook de rechtbank te vragen een vereffenaar te benoemen. Mijn vraag: hoe gaat dit verder? ...

  • Voor het eerst hebben we tijdens de provincietour een contactpersonenmiddag georganiseerd. De klachtbehandelaars van de gemeentes in Overijssel mochten de spits afbijten. We hebben deze drukbezochte middag uitleg gegeven over ons werk en op allerlei leuke interactieve manieren met elkaar gewerkt. Bijvoorbeeld door kennismakings-speeddates en socratische gesprekken. We kregen enthousiaste reacties en aanmeldingen voor de Raadbaak!

  • Beste allen, onderstaande verzoek verzond ik enkele weken geleden aan de kinderombudsman, helaas zonder resultaat. Ook telefonisch ben is er geen gebruik gemaakt van het terug bel verzoek. Dus bij deze richt ik mij tot jullie! Leden van de Raadbaak: Een aantal maanden geleden hebben mijn collega en ik op onder andere de Raadbaak en de Juridische Advies Helpdesk, aangekondigd dat wij bezig zijn met een onderzoek naar de begrijpbaarheid van het uittreksel gezagsregister. Dit onderzoek hebb...

  • Aan de deelnemers uit Overijssel hebben we gevraagd bij wie we in de regio echt op bezoek moeten tijdens de Provincietour. We hebben veel leuke reacties gehad, waaronder van @rinabeers. Zij tipte ons RIBW Overijssel en Kadera en daar zijn we dan ook daadwerkelijk naartoe gegaan met Nationale ombudsman Reinier van Zutpen en collega's. Tijdens het bezoek sprak ombudsman Reinier van Zutphen onder andere over kinderen & huiselijk geweld en het belang van medezeggenschap en betrokkenheid van cliën...

  • De Kinderombudsman heeft de informatie over 'Het beste besluit voor het kind' vernieuwd en uitgebreid. Er is nu een handreiking voor professionals en een aparte folder en checklijst voor kinderen en jongeren. Handreiking voor professionals De vernieuwde folder 'Het beste besluit voor het kind' helpt professionals nóg beter om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan en hun belang scherp te blijven zien. In de folder staat een overzichtelijk stappenplan dat is gebaseerd op het Kinderrecht...

  • Om mensen met beginnende schulden beter te helpen, moeten gemeenten investeren in persoonlijk contact. Dat is een van de belangrijkste aanbevelingen die de Nationale ombudsman onlangs deed in het onderzoek naar vroegsignalering van schulden. Tegelijkertijd nemen veel mensen met een beginnende schuld geen hulp aan. Hoe overtuig en help je dan mensen die (nog) niet geholpen willen worden? Marc Mulder werkt als ervaringsdeskundige bij Movisie. Vanuit zijn persoonlijke én professionele ervari...

  • Hallo, Ik ben de nieuwe plaatsvervangend ombudsman van de gemeente Veldhoven. Mijn college ombudsman en ik zijn momenteel zaken als procedures, website en communicatie aan het inrichten. Graag hoor ik van de ervaringen lessen van mensen die dit werk al langer doen. Ik houd van contact, dus als ik iets voor iemand kan betekenen aarzel dan niet om contact met mij op te nemen!

  • Ha allen, Sinds 1 januari 2024 ben ik de ombudsman van de gemeente Zutphen. Samen met plv. ombudsman Irene Feltz ga ik aan de slag met de verdieping en verbreding van deze functie, een wens van de Zutphense raad. Voor meer details over mijn achtergrond verwijs ik je naar mijn LinkedInprofiel. Graag tot een nadere kennismaking. Groet, Kirsten

  • Als inwoners zelf bezwaar maken tegen de WOZ-waarde, besparen gemeenten veel gemeenschapsgeld. De videoanimatie waarmee gemeenten dit onder de aandacht van inwoners kunnen brengen is nu beschikbaar gesteld door de VNG. Het volledige bericht van de VNG vind je hier. De animatie vind je hieronder:

  • Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer komen naar de provincie Overijssel. Maandag 15 tot en met woensdag 17 april staan in het teken van ontmoetingen met burgers en professionals, waarin we lokale signalen, kennis en informatie met elkaar uitwisselen. Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van het programma, en daar kunnen we jouw kennis van de regio bij gebruiken. De Nationale ombudsman en Kinderombudsvrouw vinden het belangrijk om het land i...

  • Rechtsbescherming - (sociaal)juridische informatie, advies en ondersteuning - zou er voor iedereen in Nederland moeten zijn. Waar je ook woont en wat je situatie ook is. Maar: het aanbod is erg versnipperd en niet alle inwoners weten waar zij waarvoor moeten aankloppen. Daarom ontwikkelden Divosa en Sociaal Werk Nederland samen met veel partners de handreiking Aan de slag met rechtsbescherming vol praktijkvoorbeelden, mysteries en bouwstenen om rechtsbescherming lokaal te versterken. Handreik...

  • Bij ons is een klacht ingediend door een derde m.b.t. leerplicht (hij is gemachtigd door de inwoners). Hij noemt de klacht schending integriteit/ bejegening door ambtenaar. Het gaat erom dat aan cliënten geen vrijstelling is verleend voor de leerplicht. Zij hebben dit aangevraagd op grond van hun levensbeschouwing. Er is een klacht ingediend, een bezwaar is niet mogelijk. Wij hebben een ontvangstbevestiging gestuurd waarin we aangeven dat we de klager uitnodigen voor een gesprek. Dit gesprek ...

  • Sinds korte tijd moeten mensen wachten als ze inloggen met hun digid bij het UWV .Soms duurt dat enkele minuten waardoor mensen soms al weer afhaken. Ook als ze bij een hulpverlener zijn is dat niet altijd handig Is hier een reden voor dat mensen nu moeten wachten? Dit probleem was er vroeger namelijk niet.

  • Bij een voorliggende klacht is de conclusie dat de klacht enerzijds betrekking heeft op een gedraging van meer dan een jaar (nl. 10 jaar) geleden anderzijds is de onderliggende zaak (ook) onderdeel geweest van een civiele procedure. Reden om artikel 9:8 Awb toe te passen. Lid 3 van artikel 9:8 bepaalt: Van het niet in behandeling nemen van de klacht wordt de klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk in kennis gesteld. Deze term...

  • Beste mensen, Ik heb een vraag aangaande leerlingenvervoer speciaal onderwijs. De gemeente heeft beleid dat de ene groep leerlingen thuis worden opgehaald en de andere groep leerlingen naar een opstapplaats moeten. Sommige ouders moeten zich opplitsen thuis wachten en naar opstapplaats. Voor ouders voelt dit onredelijk. Kunnen zij een klacht indienen of moeten zij bezwaar maken en kan dit tegen het beleid van de gemeente? Welke andere mogelijkheden zijn er? Wie heeft ervaring, suggesties of i...

  • De Staatscommissie rechtsstaat is een tijdelijk adviescollege met de taak om regering, parlement en rechtspraak voor 1 juni 2024 vanuit burgerperspectief te adviseren over concrete maatregelen om het functioneren van de staatsmachten en hun onderlinge verhouding in de praktijk te verbeteren. Daarbij kijkt de staatscommissie onder meer naar de toegankelijkheid van de staatsmachten voor burgers, de rechtsbescherming van burgers en de rechtsstatelijke cultuur in Nederland, en de informatie-uitwi...

  • We kregen flink wat aanmeldingen binnen en daar zijn we blij mee. Maar niet iedereen kan gelijk meedoen. De intervisiegroep bestaat maar uit 6 of 7 deelnemers. Eerste groep zit vol Dit betekent dat we een aantal vakgenoten teleurstellen. En dat is jammer. We hebben nog wel een reservelijst. Iedereen die zich heeft aangemeld is inmiddels persoonlijk geïnformeerd. De intervisor is geregeld. We starten begin 2024 met een reeks van 5 bijeenkomsten. Het is tijd om te puzzelen en agenda's naast elk...

  • Dag allen, De sociaal raadslieden in mijn organisatie hebben de opdracht gekregen om te innoveren. Onder innovatie wordt onder andere verstaan: het op zo'n manier inrichten van het werk zodat we meer mensen kunnen helpen met hetzelfde(of minder) geld. Denk aan het doen van een collectief aanbod. Het is best een uitdaging om een collectief aanbod te bedenken. Veel verder dan het laten invullen van de belastingaangifte door studenten (onder begeleiding van SRL) komen we nog niet. Hebben ju...

  • Het klachtrecht richt zich feitelijk altijd tot het bestuursorgaan (en dus de bestuurders). Die zijn aan te spreken op degenen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van dat bestuursorgaan en gedragingen van die medewerkers worden toegerekend aan het bestuursorgaan. Horen van een bestuurder is dus wel degelijk mogelijk, maar als uit het informele deel al is geconcludeerd dat de klacht ongegrond is, lijkt het (formeel) in behandeling nemen van de klacht niet nodig. En kan deze als ken...

  • Dag allemaal, Namens een gemeente ben ik verantwoordelijk voor het behandelen van klachten. Ik ben vrij kort geleden in dienst gekomen en gestart met dit werk. Nu gebeurt het weleens dat een klacht voorkomt bij de klachtencommissie. Wat ik (en mijn voorgangers) nog niet eerder heb/hebben meegemaakt is dat bestuurders beklaagden zijn en dat klager heeft aangegeven de klacht te willen voorleggen aan de klachtencommissie. In het informele traject is beoordeeld dat de klacht niet terecht is. Zijn...

  • Dag allemaal, Ik heb een vraag hoe jullie omgaan met klachten die gaan over situaties die hebben plaatsgevonden in de privésfeer? Een voorbeeld: een burger klaagt over een gemeentemedewerker dat die hem onheus bejegend heeft tijdens een wandeling in het bos. De gemeentemedewerker had op dat moment verlof en zij kwamen elkaar toevallig tegen. Even los gezien van het feit dat je er niet bij bent geweest en dus niet weet wat beide partijen in een dergelijk geval tegen elkaar gezegd hebben: hoe ...

  • Goedemiddag allemaal, Ik kreeg onlangs een vraag waarop ik het antwoord schuldig moest blijven, dus ik wil hem graag even aan jullie voorleggen. Betreft een bejegeningsklacht van een burger tegen een medewerker van de gemeente. De klacht wordt binnenkort behandeld tijdens een hoorzitting voor een klachtencommissie en de medewerker van de gemeente wilde graag weten wie daar allemaal bij aanwezig mag zijn? Hij wilde weten of hij mee mag nemen wie hij wil (daarbij gaf hij als voorbeeld zijn doch...

  • Wat doe je als de brieven of informatie van de overheid niet begrijpt? En er net als Razia niet uitkomt met de overheid? Siham kwam bij ons op bezoek en zocht het voor haar uit. Zou dit een interessante video kunnen zijn voor jullie cliënten? Sluit goed aan op ons gesprek hier online over brieven met onbegrijpelijk taalgebruik.