Vanuit de Ombudsman doen we onderzoek naar ervaringen van mensen die contact met ons opnemen, zoals u via onze community. We willen graag bereikbaar zijn op een manier die u prettig vindt. Via onderstaande link komt u bij een korte vragenlijst van maximaal 4 minuten invultijd. Uw mening is voor ons enorm waardevol! We gaan met alle feedback aan de slag om het contact met de Ombudsman verder te verbeteren. Bedankt voor uw bijdrage! https://w...
Op maandag 2 december werd de webinar "Samen helpen we de burgers verder" georganiseerd. In deze sessie nam Adviseur Professionele Klachtbehandeling Mohamad Alhadjri de deelnemers mee in een reis door de werking van de Nationale Ombudsman. Van de organisatie zelf, tot het proces van klachtbehandeling en de verdere initiatieven die we samen kunnen ondernemen als Nationale ombudsman en professionals om burgers te ondersteunen. Heb je de webinar ...
Nieuw rapport van de Kinderombudsman: Niemand Helpt Mij Acht van de tien kinderen die opgroeien met geweld thuis geven aan dat ze geen hulp krijgen. Dat blijkt uit het nieuwe onderzoek Niemand hielp mij van de Kinderombudsman. De kinderen met geweld thuis die hun leven een onvoldoende geven voelen zich daarnaast ook door mensen in hun omgeving niet gehoord en gesteund. Uit het onderzoek blijkt dat 8% van alle kinderen zegt dat er thuis vaak ru...
Op 6 november kwamen ruim 55 professionals op het gebied van klachtbehandeling uit Drenthe en Noord-Nederland samen in Assen. Nationale ombudsman Reinier van Zutphen opende de bijeenkomst met een terugblik op tien jaar decentralisatie en een vooruitblik op de nieuwe Behoorlijkheidswijzer die in januari 2026 verschijnt. Na een ronde speeddating onder elkaar werd de Raadbaak toegelicht en werd besproken wat volgens de deelnemers belangrijk is vo...
Vandaag presenteert de Kinderombudsman het rapport “Opgroeien in onzekerheid. Wat kinderen in armoede ons in de afgelopen 10 jaar hebben verteld over hun leven en welzijn”. De conclusie is onmiskenbaar: ondanks talloze initiatieven als schoolontbijten, laptops en sportabonnementen, blijft het welzijn en de ontwikkeling van kinderen die in armoede opgroeien, ernstig onder druk staan. In Nederland leeft één op de 28 kinderen in armoede. Dat b...
Onlangs vond in Den Haag een inspirerende en interactieve training plaats voor leden van de online community de Raadbaak, georganiseerd door de Nationale ombudsman. De dag stond volledig in het teken van professionele klachtbehandeling vanuit het perspectief van de burger. Er was veel ruimte voor kennisuitwisseling, praktijkvoorbeelden en verdieping. Onder begeleiding van Natalia Molina Espeleta, senior adviseur Professionele Klachtbehandeling...
De Kinderombudsman is een onderzoek gestart naar discriminatie van en onder kinderen en jongeren van 8 tot 18 jaar. Wij hopen dat jij ons hiermee kunt helpen. Wij hebben een vragenlijst gemaakt die kinderen en jongeren van 8 – 18 jaar kunnen invullen. Met dit onderzoek willen we meer inzicht krijgen in hun ervaringen, om zo duidelijk te maken wat de impact is van discriminatie op hun leven en ontwikkeling. Help jij ons mee om de vragenlijst ve...
Het Juridisch Loket start deze maand inloopspreekuren in Hoogeveen en Nieuw-Buinen. Iedereen met een juridische vraag en een laag inkomen kan hier gratis en zonder afspraak langskomen voor informatie, advies en persoonlijke hulp. De inloopspreekuren zijn bedoeld om de afstand tot juridische hulp voor Drenten te verkleinen. Naast deze nieuwe spreekuren blijven Drenten welkom op de bestaande vestigingen van het Juridisch Loket in Emmen en Assen ...
Die oproep doen we in een nieuw format op onze LinkedIn-pagina. We presenteren een casus waarbij een burger een probleem heeft met de overheid. Vervolgens vragen we onze volgers om mee te oordelen en te bekijken of hun oordeel overeenkomt met dat van de ombudsman. Wil jij als professional ook mee oordelen? Of ben je benieuwd wat het standpunt van de ombudsman was in deze casus? Je kunt het teruglezen in dit LinkedIn-bericht. Hier een kleine pr...
De Nationale ombudsman ontvangt een toenemend aantal klachten over Oekraïne-opvanglocaties door heel het land. Van bewoners en van organisaties die bij deze opvang betrokken zijn. Hieruit blijkt onder andere dat Oekraïners hun weg niet weten te vinden in de klachtprocedure. Daarom heeft de ombudsman een handreiking uitgebracht met praktische tips voor een goede klachtbehandeling: De ombudsman heeft deze handreiking op 18 april...
Nationale ombudsman Reinier van Zutphen en Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer komen naar Drenthe. Woensdag 5 tot en met vrijdag 7 november staan in het teken van ontmoetingen met burgers en professionals, waarin we lokale signalen, kennis en informatie met elkaar uitwisselen. Momenteel zijn we bezig met het samenstellen van het programma en daar kunnen we jouw kennis bij gebruiken. We horen graag wat er speelt in de provincie. Waar móeten w...
Op dinsdag 9 september organiseren we een training Professionele Klachtbehandeling. Let op: inmiddels zit deze training vol. Heb je interesse in een volgende editie? Mail dan naar training@nationaleombudsman.nl om je op de wachtlijst te laten plaatsen. Bij voldoende animo organiseren we - naar verwachting in 2026 - een volgende sessie. Voor wie? Deze training is bedoeld voor klachtbehandelaars bij overheidsinstanties. De training biedt een mo...